I förskolan skapar bild bildning
Abstract
Sammanfattning
Syftet med uppsatsen är att ta reda på hur pedagoger arbetar med bildskapande aktiviteter där
syfte, mål och hur de planerar detta innehåll ingår i verksamheten. För att få en bredd på det
praktiskt pedagogiska arbetet valde vi tre förskolor med olika inriktningar. Dessa inriktningar är
Montessori, Reggio Emiliainspirerad samt Skapande verksamhetsinriktning. De frågeställningar
som vi utgår från i denna uppsats är: Hur skiljer sig de planerade arbetsmetoderna åt i
bildskapandet inom de olika pedagogiska verksamheterna? Samt hur planeras, dokumenteras och
utvärderas de bildskapande aktiviteterna? För att undersöka våra frågeställningar har vi valt att
göra intervjuer med verksamma pedagoger på de tre valda förskolor. Resultatet av vår
undersökning visar på att oberoende vilken pedagogisk inriktning de tre valda förskolorna har så
är synen på förskolans uppdrag bestående av likheter. Resultatet visar likheter och skillnader i de
planerade arbetsmetoderna samt i hur pedagogerna planerar, dokumenterar och utvärderar
verksamheten. Uppsatsens betydelse för läraryrket är i allra högsta grad aktuellt då
Skolinspektionens kvalitetsgranskning från 011 lyfter fram vikten av pedagogisk planering,
dokumentation och utvärdering för att öka kvaliteten i förskolan samt driva verksamheten framåt.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2013Author
Bohlin, Roberth
Andersson, Gertrud
Hübner, Lotten
Keywords
Bildskapande
förskola
planering
dokumentation
Language
sv