dc.date.accessioned | 2013-08-28T08:38:39Z | |
dc.date.available | 2013-08-28T08:38:39Z | |
dc.date.issued | 2013 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/33839 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Syfte Syftet med undersökningen är att ta reda på hur pedagogens förhållningssätt till ett material
påverkar vilka konsekvenser det får för barnen, med inriktning på fylla i-teckningar och
mallar.
HuvudfrågaVi har valt att utgå ifrån tre huvudsakliga frågeställningar som lyder:
-Hur arbetar pedagoger med mallar och fylla i-teckningar?
-Hur förhåller sig pedagoger till mallar och fylla i-teckningar?
-Hur kan dessa material påverka barnen i deras utveckling av bilskapandet?
Metod och
materialVi har valt att använda oss av metoderna samtalsintervju och enkätundersökning. Åtta
pedagoger från olika kommuner deltog i undersökningen som syftade till att lyfta
deras tankar kring dessa material.
ResultatI resultatet visade det sig att alla pedagoger kunde se både för- och nackdelar med mallar
och fylla i-teckningar. Hur de olika förskolorna erbjöd och använde sig av dessa material
var mycket olika, alla ansåg dock att bildskapande är viktigt för barn.
Betydelse
för
läraryrketAtt pedagoger erbjuder barn möjlighet till att utveckla bilskapandet är väsentligt för
att detta ska ske. För att inspirera barnen i skapandet bör pedagogen ta tillvara det som
barnen finner intressant och spännande. Det är väsentligt att det är utifrån barnen som
aktiviteter väljs och att det finns material tillgängligt som både kan utmana bildskapandet
samt uppmuntra till socialt sampel. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | skapande | sv |
dc.subject | bild | sv |
dc.subject | bildskapande | sv |
dc.subject | fylla i | sv |
dc.subject | utveckling, | sv |
dc.title | Fylla i-teckningar och mallar, utvecklande eller hämmande? | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |