Show simple item record

dc.contributor.authorKarlsson, Aurora
dc.contributor.authorZetterlund, Thomas
dc.date.accessioned2013-09-13T09:21:28Z
dc.date.available2013-09-13T09:21:28Z
dc.date.issued2013-09-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33897
dc.descriptionOutsourcing in IS/IT offers organizations the possibility to use external resources, maximize flexibility and focus on core business, this prompts many organizations today to be less keen on developing IS/IT-services in-house. Sourcing IS/IT is however a complex activity in itself thus requiring competencies in many areas of expertise and lots of organizations has experienced the challenge of managing the necessary competencies to ensure successful Information Technology Outsourcing (ITO). A literature review in the field of outsourcing revealed the lack of a comprehensive competency management framework with the ability to guide competency resource planning in ITO projects. In order to highlight the problem area, an extensive and thorough literature review and an empirical case study which investigated the skills and assets in ITO projects at ten major Swedish organizations was conducted. The study found that it is possible for organizations through structured analysis of their intellectual capital, using the competency framework developed within the study, to plan sourcing processes and prepare the necessary changes to ensure the ITO projects can be implemented with the desired effect.sv
dc.description.abstractOutsourcing av IS/IT erbjuder organisationer möjligheter att nyttja externa resurser, maximera flexibilitet och fokusera på kärnverksamheten, vilket gör att många organisationer idag är mindre benägna att utveckla IS/IT-tjänster för eget behov. Sourcing av IS/IT är emellertid en komplex aktivitet i sig själv vilken kräver kompetens inom åtskilliga områden och många organisationer har fått erfara vilken utmaning det är att managera nödvändiga kompetenser för att lyckas med informationsteknologisk outsourcing (ITO). En genomgång av forskningen inom outsourcingområdet visade att det saknades heltäckande kompetensramverk som kan ge vägledning för hur kompetensförsörjningen kan manageras i ITO-projekt. I syfte att belysa problemområdet genomfördes en omfattande och grundlig litteraturstudie samt en empirisk fallstudie vilken undersökte kompetenstillgångarna och ITO-projekten hos tio stora Svenska organisationer. Studien fann att det är möjligt för organisationer att genom strukturerad analys av det egna kompetenskapitalet med hjälp av det i studien utvecklade kompetensramverket, planera sourcingprocesser och förbereda nödvändiga förändringar för att säkerställa att ITO-projekten kan genomföras med önskvärd effekt.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesISSN: 1651-4769sv
dc.relation.ispartofseries2013:063sv
dc.subjectoutsourcingsv
dc.subjectkompetenssv
dc.subjectIS/IT-outsourcingsv
dc.subjectmanageringsv
dc.titleManagering av kompetenser vid IS/IT-outsourcingsv
dc.title.alternativeManagement of competencies in IS/IT-outsourcingsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentIT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentIT University of Gothenburg/Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeMaster theseseng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record