Ett textperspektiv på kommuners kommunikation med ungdomar
Abstract
En dag ska dagens ungdomar ta över huvudansvaret för vårt samhälle från dagens vuxna. Det kommer att ske och därför är det oerhört viktigt att lära ungdomar så mycket som möjligt. Samhället och dess invånare måste förbereda ungdomarna på vad som komma skall. Ett liv med ansvar, men även ett liv med många valmöjligheter. När du har fyllt 18 år, så anser samhället att du är tillräckligt gammal för att kunna ta ansvarsfyllda beslut och du får äntligen vara med att påverka styrandet av vårt land.
Det finns många delar av vår demokrati och en av dem är kommunen i en stad. De har hand om staden och alla dess frågor som finns kring den. Därför måste kommunen ta på sig ansvaret att informera och bilda våra ungdomar. Denna uppsats syftar till att reda på om Borås kommun har tagit sitt ansvar för ungdomarna och deras bildande. Borås har tagit fram en vision som man vill uppnå år 2025. Den innehåller flera olika målområden som ska utveckla Borås till en ännu mer attraktiv och välmående stad. Broschyren har ett perspektiv på 12 år, vilket innebär att den berör dagens ungdomar mer än någonsin. År 2025 har ungdomarna växt upp och förhoppningsvis blivit ansvarstagande och kreativa vuxna människor. För att ungdomarna ska kunna hjälpa till att ta Borås till visionen, så måste de veta om att den existerar och de måste kunna ta den till sig.
Borås 2025 undersöks utifrån två olika modeller med flera analysredskap för att få en så rättvis bild av broschyren och dess innehåll som möjligt. Resultatet visar att texterna i broschyren är relativt stela och innehåller för många komplicerade ord. Det visar även att visionen kan bli något överdriven och helt enkelt ”för bra”. Ungdomar kan uppleva det svårt att ta del av den vision som Borås kommun har skapat.
Förhoppningsvis kan uppsatsen engagera och inspirera fler människor att ta tag i frågan kring ungdomar och deras lärande om samhället!
Degree
Student essay
Other description
1
GÖTEBORGS UNIVERSITET
Institutionen för svenska språket
Ett textperspektiv på kommuners kommunikation med ungdomar
Anne Mogren
Specialarbete, 7,5 hp
Svenska språket, fördjupningskurs 1203
Vt 2013
Handledare: Einar Korpus
View/ Open
Date
2013-09-13Author
Mogren, Anne
Keywords
ungdomsspråk
kommuner
identifikation
Series/Report no.
b-uppsats
Language
swe