Interaktionens betydelse i distansutbildning. Studenternas upplevelse av interaktionsdimensioners påverkan av sammankomster i en distansutbildning
The importance of interaction in distance education. The student’s perspective of how interaction dimensions are affected of mandatory face-to-face activities
Abstract
Avsikten med denna studie har varit att belysa fysiska sammankomsters betydelse
för interaktion inom en kurs. Mer specifikt är syftet att belysa studentens uppfattning
om hur sammankomster påverkar och påverkas av interaktionen. Detta undersöks
genom följande problemformuleringar. Vad påverkar studentens uppfattning om
sammankomsterna? Vilken/vilka interaktionsdimensioner inverkar på de faktorer som påverkar studentens uppfattning om sammankomsterna? Vilken/vilka interaktionsdimensioner påverkas av studentens uppfattning om sammankomsterna?
Studien genomförs med blandade metoder. Kvalitativa data samlades in genom en
Delphiestudie och kvantitativa data via en webbenkät riktade till studenter läsandes
inom utbildningsformerna campus, distans med sammankomster, distans med IT‑
stöd. Utifrån Wagners (1994) tre typer av interaktion och Anderssons (2003)
interaktionsdimensioner analyserades det kvantitativa resultatet med korstabeller,
Chronbach´s alpha, Pearsons korrelation samt regressionsanalys. Materialet från
Delphiegruppen analyserades med utgångspunkt från kategorier, nyckelord, teman och mönster.
Ett omfångsrikt resultat ger en god förståelse för vad som påverkar uppfattningen om fysiska sammankomsterna samt vilka interaktioner som påverkar och påverkas.
Studien finner att den faktor som främst påverkar åsikten om sammankomsterna är
den sociala dimensionen liksom interaktionen med läraren. Mest påverkad av
sammankomsterna är interaktionen mellan student och lärare. En intressant del av
resultat är att de studenter som läser på distans har en väldigt hög ansvarskänsla
gentemot både sin lärare och sina studiekamrater i förhållande till studenterna i de andra utbildningsformerna som är del av studien.
Degree
Master theses
Other description
The purpose of this study has been to create a better understading of how face‑to‑
face activities in course´s impacts on the experience of interaction within a course.
More specifically, the study puts the student'ʹs perception of how mandatory face‑to‑face activities affect and are affected by the interaction in focus. This is done by the following research questions. What affects the student'ʹs perception of face‑to‑face activities? Which interaction dimension affects the factors that influence students perception of the activities? Which interaction dimension is influenced by the student'ʹs perception of the activities?
The theoretical base is Wagner'ʹs (1994) three types of interaction and Andersson´s
(2003) theory of interaction dimensions. The study is conducted with mixed methods.
Qualitative data were collected through a Delphie inspired study and quantitative
data through an online survey. The respondents of the online survey where students studying both at regular courses as well as those studying in diffrent types of
distance courses. The surveyresults was analyzed with crosstabs, Cronbach'ʹs alpha,
Pearson'ʹs correlation and regression analysis. The material from the Delphie group analyzed based on categories, keywords, themes and patterns.
A comprehensive result provide a good understanding of what influences the
perception of face‑to‑face activities it also illuminates which interactions that affect
and are affected. The study finds that the main factor affecting the perception of face‑
to‑face activities is the social dimension as well as the interaction with the teacher.
Most affected by face‑to‑face activities is the interaction between student and teacher.
An interesting part of the result is that the students that are enrolled in a distance
course whith mandatory face‑to‑face activities have a very high sense of
responsibility towards both their teachers and their fellow students.
Keywords: interaction, distance learning, face‑to‑face, distance education, interaction
dimension, student‑student, student‑teacher, student‑content.
View/ Open
Date
2013-09-16Author
Granholm, Martina
Matson, Anders
Keywords
interaktion
distanslärande
sammankomster
genomströmning
distansundervisning
interaktionsdimension
student‑student
student‑lärare
student‑innehåll
designelement
Series/Report no.
1651-4769
2013:065
Language
swe