Faktorer som påverkar mobilbanksanvändningen
En studie av svenska ungdomars användaracceptans
Factors affecting mobile banking usage
A study of Swedish youth consumer acceptance
Abstract
Många företag investerar någon gång i olika databaserade verktyg för att stötta planering, beslutsfattande eller kommunikationsprocesser. Slutanvändarna är dock ofta ovilliga att acceptera informationssystemen vilket medför att denna typ av investeringar blir oerhört riskabla. Förståelse för användarnas inställning till ett informationssystem har visats sig vara ett av de mest utmanande problemen inom detta forskningsområde idag. Forskare har studerat användares föreställningar och attityder kring deras användningsintention, men resultaten har varit både motstridiga och bristfälliga.
Som undersökningsobjekt har jag använt mig av svenska ungdomars användningsintention för mobilbanker och en kvantitativ studie har genomförts som baseras på fem olika hypoteser. Hypoteserna härrör från tidigare studier och har testats i en regressionsanalys för att utröna huruvida hypoteserna påverkar användaracceptansen för mobilbanker eller inte. Resultaten visar att hypoteserna om upplevd användbarhet, upplevt förtroende och upplevd god gränssnittsdesign har en positiv effekt på användaracceptansen. Däremot förkastades hypoteserna om upplevd användarvänlighet och upplevd risk.
Regressionsanalysen visar också att endast cirka 50 % av variationen i användaracceptansen förklaras av just dessa variabler. Detta innebär att det finns andra variabler, vilka inte berörs i min studie, som också påverkar användaracceptansen.
För vidare studier kan det vara intressant att identifiera andra faktorer som kan påverka acceptansnivån för mobilbanker . Det vore även intressant att utföra liknande studier på andra målgrupper och/eller länder för att se om resultaten skiljer sig.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Other description
Many companies today are investing in various computer-based tools to support their planning, decision making or communication processes. However, end users are often reluctant to accept the available information systems, which mean that these investments are extremely risky. Understanding why users choose to accept or reject an information system has proved to be one of the most challenging problems in this research area. Previous studies have focused on users' beliefs and attitudes regarding use intentions, but the results have, however, been both mixed and incomplete. In this study, I have used the Swedish youth’ s use intention of mobile banking and a quantitative study was performed based on five different hypotheses derived from previous studies. The hypotheses have been subsequently tested in a regression analysis to find out whether they affect consumer acceptance of mobile banking or not. The results show that the hypothesis of perceived usefulness, perceived trust and a perceived well-designed interface have a positive effect on consumer acceptance, while, the hypothesis of perceived ease of use and perceived risk were rejected. Furthermore, results from the regression analysis showed that only about 50% of the variation in consumer acceptance can be explained by these variables, meaning that there are variables not included in this study that also affect consumer acceptance of mobile banking. For further research, investigation and identification of other factors that may affect consumer acceptance would be interesting to explore. Similar studies in other populations and/or countries might also bring further light into the issue.
Date
2013-09-20Author
Lindqvist, Caroline
Keywords
mobilbanker
internetbanker
användaracceptans
teknologiacceptansmodellen
TAM
Series/Report no.
1651-4769
2013:031
Language
swe