Beteendepåverkande designaspekter inom social media
En diskurspsykologisk jämförelsestudie av Twitter och Facebook
Social media features’ influence on user behaviour
A comparison study of Twitter and Facebook with a discursive psychology approach
Abstract
Uppsatsen tar avstamp i debatten rörande beteenden i social media. Tidigare forskning
har främst fokuserat på användarens roll och ansvar medan synen på tekniken, som
moraliskt neutral, har dominerat. Studien har sin grund i diskursanalys och ett
diskurspsykologiskt perspektiv används för att jämföra texter på Twitter och Facebook
som publicerats i samband med Bostonbombningarna. Syftet är att undersöka hur
användare av plattformarna konstruerar världsbilder, grupper och identiteter samt vad för
konsekvenser dessa konstruktioner har. En tolkning om varför Twitter-respektive
Facebook-diskursen skiljer sig åt grundar sig i designaspekter som identifieras som
beteendepåverkande. Resultatet indikerar större tendenser till polarisering och extremism
på Facebook än Twitter. Detta kan ha sin grund i att Facebooks designaspekter har en
starkare homogeniserande effekt på nätverket, tydligare ramar för vad som får diskuteras
i det sociala rummet och mer bekräftelsefunktioner än Twitter.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Other description
This paper has it’s starting point in the midst of the debate concerning behaviour in social
media. Prior research has primarily been concerned with the role and responsibility of the
user while technology has been viewed as morally neutral. The base of the study is
discourse analysis and a discursive psychology perspective is used to compare texts on
Twitter and Facebook that were published during the events of the Boston bombings.
The aim is to examine how platform users construct reality, groups and identities and
what consequences those constructions bring. An interpretation of why the discourse of
Twitter and Facebook differ is grounded in aspects of design, which have been identified
as having an influence on behaviour. The result indicates more tendencies of polarization
and extremism on Facebook than Twitter. This may have it’s cause in the features of
Facebook which have a stronger homogenizing effect on the network, clearer frames for
what subjects are aloud to debate in the shared space and more functions for
corroboration than Twitter.
Date
2013-09-20Author
Mikaelsdotter, Miriam
Keywords
Social media
beteende
design
diskursanalys
diskurspsykologi
Series/Report no.
1651-4769
2013:056
Language
swe