När kameran inte räcker till
En kritisk studie av retuschörers arbete med digitala bilder i reklam
When the camera is not enough
A critical study of retouchers work with digital image manipulation in advertising
Abstract
Digitala bildbehandlingsprogram erbjuder obegränsade möjligheter att förändra en bild. Förutsatt
att digital innovation inte enbart är positiv, är det likväl viktigt att utveckla kunskap om dess
negativa sidor. I denna uppsats studeras nyttjandet av digital bildbehandling ur ett kritiskt ISperspektiv.
Genom kvalitativa intervjuer med professionella retuschörer ges en bild av deras etiska
förhållande till de mjukvaror de arbetar med för att retuschera bilder i reklamsyfte. Det
framkommer emellertid att ansvaret ligger hos de kunder som beställer retusch. Retuschörerna ser
därför sig själva som hantverkare vilka arbetar i bakgrunden. Generellt lider branschen brist på
transparens, vilket kan argumenteras vara ett problem eftersom medvetenheten av i vilken
omfattning reklambilder retuscheras är låg. Studien visar även att det är skillnad på hur män och
kvinnor retuscheras, i den bemärkelse att bilder av kvinnor har högre krav. Det skapar ett problem
eftersom kvinnor lättare påverkas av reklam än vad män gör. Studien visar därtill att män kan få
skeva uppfattningar av kvinnor genom exponeringen av retuscherade kvinnokroppar. Uppsatsen
föreslår sammanfattningsvis att en märkning med retuschörers namn på bilder i reklam kan öka
medvetenheten och ge både kvinnor som män en möjlighet att reflektera över bilders autenticitet,
samtidigt som retuschbranschen görs mer synlig.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Other description
Image editing software offers unlimited possibilities to alter an image. Provided that digital
innovation is not altogether positive, it is important to develop knowledge of its negative sides. This
paper examines the use of digital image processing from a critical IS perspective. Through
qualitative interviews with professional retouchers, the study provides a picture of their ethical
relation to the software they use for retouching images in advertising. Though, it turns out that the
customers who order the retouching holds responsibility for what is altered. Thus, retouchers see
themselves as craftsmen working in the background. The industry generally lacks transparency,
which can be argued causes problems due to the low awareness to what extent advertisements are
retouched. This study also shows that there is a difference between how men and women are
retouched, in the sense that images of women have higher demands. That creates a problem
because women are more easily affected by advertising than men. Additionally, the study shows that
men may get a distorted view of women through the exposure of retouched female bodies. This
paper finally suggests that labeling images with the name of the retoucher will raise awareness and
provide people an opportunity to reflect upon the images they see in advertising, as well as to make
the industry more visible.
View/ Open
Date
2013-09-20Author
Boström, Cecilia Therése
Keywords
retusch
retuschör
reklam
reklambilder
bildmanipulation
kritisk IS-forskning
genus
Series/Report no.
1651-4769
2013:024
Language
swe