• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

När kameran inte räcker till

En kritisk studie av retuschörers arbete med digitala bilder i reklam

When the camera is not enough

A critical study of retouchers work with digital image manipulation in advertising

Abstract
Digitala bildbehandlingsprogram erbjuder obegränsade möjligheter att förändra en bild. Förutsatt att digital innovation inte enbart är positiv, är det likväl viktigt att utveckla kunskap om dess negativa sidor. I denna uppsats studeras nyttjandet av digital bildbehandling ur ett kritiskt ISperspektiv. Genom kvalitativa intervjuer med professionella retuschörer ges en bild av deras etiska förhållande till de mjukvaror de arbetar med för att retuschera bilder i reklamsyfte. Det framkommer emellertid att ansvaret ligger hos de kunder som beställer retusch. Retuschörerna ser därför sig själva som hantverkare vilka arbetar i bakgrunden. Generellt lider branschen brist på transparens, vilket kan argumenteras vara ett problem eftersom medvetenheten av i vilken omfattning reklambilder retuscheras är låg. Studien visar även att det är skillnad på hur män och kvinnor retuscheras, i den bemärkelse att bilder av kvinnor har högre krav. Det skapar ett problem eftersom kvinnor lättare påverkas av reklam än vad män gör. Studien visar därtill att män kan få skeva uppfattningar av kvinnor genom exponeringen av retuscherade kvinnokroppar. Uppsatsen föreslår sammanfattningsvis att en märkning med retuschörers namn på bilder i reklam kan öka medvetenheten och ge både kvinnor som män en möjlighet att reflektera över bilders autenticitet, samtidigt som retuschbranschen görs mer synlig.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Other description
Image editing software offers unlimited possibilities to alter an image. Provided that digital innovation is not altogether positive, it is important to develop knowledge of its negative sides. This paper examines the use of digital image processing from a critical IS perspective. Through qualitative interviews with professional retouchers, the study provides a picture of their ethical relation to the software they use for retouching images in advertising. Though, it turns out that the customers who order the retouching holds responsibility for what is altered. Thus, retouchers see themselves as craftsmen working in the background. The industry generally lacks transparency, which can be argued causes problems due to the low awareness to what extent advertisements are retouched. This study also shows that there is a difference between how men and women are retouched, in the sense that images of women have higher demands. That creates a problem because women are more easily affected by advertising than men. Additionally, the study shows that men may get a distorted view of women through the exposure of retouched female bodies. This paper finally suggests that labeling images with the name of the retoucher will raise awareness and provide people an opportunity to reflect upon the images they see in advertising, as well as to make the industry more visible.
URI
http://hdl.handle.net/2077/33989
Collections
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
View/Open
När kameran inte räcker till (356.6Kb)
Date
2013-09-20
Author
Boström, Cecilia Therése
Keywords
retusch
retuschör
reklam
reklambilder
bildmanipulation
kritisk IS-forskning
genus
Series/Report no.
1651-4769
2013:024
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV