Kommunikationens betydelse för ett lyckat outsourcingprojekt
En kvalitativ studie på ett större konsultföretag i Sverige.
The importance of communication for managing a successfull outsourcing project.
Aqualitative study at a lagre consultancy company in Sweden.
Abstract
Idag är det främst små och medelstora företag som väljer att lägga ut delar av sin IT-avdelning
för att kunna öka och bli bättre. Det börjar bli allt vanligare att företag tar hjälp av duktiga
leverantörer för att kunna sedan fokusera sig på sin kärnverksamhet. Dessa företag drar nytta av
moderna metoder som stöd för systemutvecklingen genom att outsourca till andra länder såsom
Indien. Att välja outsourca till andra länder innebär nya utmaningar för företag då man båda
möter kulturella och organisatoriska skillnader vad man är van vid. Det kräver mycket tid och
planering samt tydlig kommunikation för att kunna utvecklas och nå målet. Ett vanligt problem
som uppstår när man outsourcar till ett annat land är kommunikationsproblem. Här missförstår
man varandra genom att leverantören inte gör som det är tänkt utan som det är specificerat. I min
studie riktade jag mig åt kommunikationens betydelse och vilka utmaningar företag möter när de
väljer att outsourca delar av sin verksamhet. Jag ville skapa större förståelse för kommunikation
samt finna de problem som kan avhjälpas med kommunikation vid outsourcing, och vilken
vägledning det finns för att driva ett lyckat outsourcingprojekt. Den teoretiska delen lyfte fram
hur tidigare forskningen ser på outsourcing och vilka problem det finns. I min empiriska del tar
jag upp hur konsultföretaget genomför, följer upp, mäter och utvärderar när de outsourcar, samt
även hur de hanterat kommunikation och vilka problem som inträffar under outsourcingen. Den
empiriska datainsamlingen av information valde jag att arbeta utifrån kvalitativa metoder då den
typen av intervju ger den intervjuade möjligheter att få delge sina känslor och tolkningar om
fenomenet. Förutom intervjun så genomfördes en litteraturstudie för att få en bred överblick och
insikt i området. I min slutsats kom jag fram till att när ett företag väljer att outsourca så kräver
det mycket förberedelse då företaget måste redan från början gå igenom processerna noggrant.
För att undvika kommunikationsproblem skall det tas om hand av rätt personer som har rätt
kompetens. Redan från början behöver kommunikationen vara tydlig och klar för att man inte
ska missförstå varandra samtidigt som företaget genomföra kontinuerliga uppföljningar.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Other description
Today it is mainly small and medium sized companies that choose to outsource parts of their IT
department in order to increase and become great. It is becoming increasingly common for
companies to take the help of competent suppliers so that they then can focus on their own core
business. These companies are taking advantage of modern methods to support system
development by outsourcing to other countries such as India. Choosing to outsource to other
countries poses new challenges for companies when they meet both cultural and organizational
differences. It requires a lot of time and planning and clear communication in order to develop
and reach the goal. A common problem that occurs when you outsource to another country is
communication problems. Here you can misunderstand one another which means that the
supplier do not deliver what was thought with the specification. In my study, I addressed myself
to the importance of communication and the challenges companies face when they decide to
outsource parts of their business. I wanted to create a greater understanding of communication
and identifying the problems that can be resolved with communication in outsourcing contexts,
and what guidance there is to running a successful outsourcing project. The theoretical part
highlighted how previous research looking at outsourcing and what problems there are. In my
empirical section I discuss how the consulting company implements, monitors, measures and
evaluates when they outsource, and even how they handled the communication and the problems
that occur during outsourcing. In the phase of empirical data collection, I chose to work based on
qualitative methods, as this type of interview gives the interviewee opportunities to share their
feelings and interpretations of the phenomenon. In addition to the interview was a literature
study conducted to gain a broad overview and insight into the area. In my conclusion I came to
the conclusion that when a company chooses to outsource, it requires much preparation where
the company, from the beginning, needs to go through the process carefully. A project should be
managed by the right people with the right competence in order to avoid problems with the
communication. Right from the start the communication needs to be carefully composed for the
recipient to prevent that you misunderstand each other. While the company continuously
monitors what has been delivered.
Date
2013-09-20Author
Al-Abs, Duaa
Keywords
Utkontraktering
outsourcing
outsourcingrelation
kommunikation
kommunikationsproblem
processer
Series/Report no.
1651-4769
2013:072
Language
swe