Värdeskapande och värdefångade i mobila applikationer
En beskrivning av kritiska nyckelpunkter för att skapa en affärsverksamhet kring en innovation inom mobil applikationsutveckling
Value creation and Value capture in mobile applications
An analysis of key success factors in creating business from an innovation in mobile application development
Abstract
Utveckling av tjänster som förmedlas via mobil applikationsteknik har i dagens IT-samhälle blivit en helt egen marknad, där mängder av aktörer försöker göra sig hörda med allt ifrån nya innovativa tjänster till vidareutveckling av befintliga tjänster. I dessa tjänster vill aktörer hitta nya användningsområden genom att utnyttja den mobila tekniken.
Vi har undersökt hur värde skapas och hur värde fångas i tjänster som förmedlas via mobil applikationsteknik. Genom detta har vi velat identifiera kritiska nyckelfaktorer för hur en tjänst bör utformas för att skapa värde. Detta har gjorts genom en grundlig litteraturstudie tillsammans med en djupgående utvärdering av befintliga applikationer. Vidare har vi undersökt hur de värden man skapar kan fångas upp i flera dimensioner utifrån affärsmodellens utformning.
Vi har under vår studie identifierat fyra olika kategorier av applikationer som analyserats i form av en sambandsmatris som visar samband och relevans hos de olika förhållanden som finns mellan kategorier och de Critical Design Issues vi presenterat.
Vi har således kommit fram till att det handlar om att förstå sammanhang och inte utesluta kringliggande faktorer utan snarare använda de för att gå vidare i processen.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Other description
Development of services that’s provided through mobile application technology in today's modern IT society has become a full-fledged market where numerous players trying to make themselves heard in everything from innovative new services to the further development of existing services. In these services actors wants to find new areas of use by taking advantage of the mobile technology.
We have investigated how value is created and how the value is captured in the services provided through mobile applications. Through this, we wanted to identify the critical success factors in how a newly developed service should be designed to create value. This has been done through a thorough literature review, together with an indepth evaluation of existing applications. Furthermore, we investigated how the value creation can be captured in multiple dimensions based on the design of the business model.
In our study we have identified four different categories of applications that have been analyzed in terms of a connection matrix, showing the relationships and relevance of the various connections that exist between the categories and the Critical Design Issues we have presented. We have therefore come to the conclusion that it is about understanding the context and not exclude surrounding factors, but rather use those to move on in the process.
Date
2013-09-20Author
Johansson, Daniel
Gustafsson, Pierre
Björäng, Anders
Keywords
Mobil applikation
Värdeskapande
Värdefångande
Affärsmodell
Värdenätverk
Critical Design Issues
Series/Report no.
1651-4769
2013:040
Language
swe