Faktorer som påverkar IT-relaterad gruppkommunikation inom organisationer

No Thumbnail Available

Date

2013-09-20

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Abstract

Denna uppsats bygger på huvudproblemet: Vilka Faktorer Påverkar IT-relaterad Gruppkommunikation Inom Organisationer? Med delfrågorna; Hur ser den dagliga kommunikationen ut på arbetsplatserna? Hur kan kommunikationen påverkas av individen? Syftet med uppsatsen är att utreda vilka faktorer som påverkar gruppkommunikation positivt och negativt samt hur kommunikationen påverkar det dagliga arbetet i en organisation. Till denna studie har fyra intervjupersoner, från fyra olika organisationer, valts ut att delta i en strukturerad intervju som gjordes med hjälp av en intervjuguide. För att analysera de kvalitativa data som utvunnits ur intervjuerna användes en metod för att skapa mönster och se teman. Detta presenteras genom uttagna citat från intervjuerna för att ge en rikare bild av den insamlade data. Resultatet kunde påvisa stora brister i så väl formell som informell kommunikation, där epost visade sig vara ett av det största enskilda problemen. Flera brister identifierades i form av otillräcklig utbildning samt avsaknad av riktlinjer för kommunikation och informationsspridning.

Description

This thesis builds on the core problem: What Factors Affect IT-related Group Communication within Oragnizations? With sub-questions: How does the daily communication in the workplace present itself? How can the individual affect communication? The purpose of this paper is to investigate which factors influence group communication positively and negatively, and how communication affects the daily work in an organization. For this study, the four interviewees, from four different organizations, have been selected to participate in a structured interview conducted with the help of an interview guide. To analyse the qualitative data derived from interviews, a method of creating patterns and themes was used. This is presented by selected quotations from the interviews in order to provide a richer depiction of the collected data. The result could indicate large gaps in both formal and informal communication, where email turned out to be one of the biggest single problems. Several deficiencies were identified in the form of inadequate training and lack of guidelines for communication and information dissemination.

Keywords

IT-relaterade hjälpmedel för kommunikation, Instant Message, Epost, Richness in communication, elementära attribut i kommunikation

Citation