Aspekter att beakta vid mobilapplikationsdesign för barn
En fallstudie av prototypen "Reskompis"
Aspects to consider when designing mobile application for children
A Case Study of the prototype "Reskompis"
Abstract
Mobilapplikationer utvecklas dagligen och dess design påverkar hur människor relaterar till
applikationen. Studier kring hur man bör designa en applikation för att den ska vara användbar
finns, dock är de främst framtagna för vuxna och deras perspektiv.
Företaget Essiq i Göteborg, har använt sig av en idé att skapa ett stöd för användning av
kollektivtrafik och tagit det ett steg längre. Deras applikations "Reskompis" är utvecklad för att
stödja alla personer, med fokus på barn. Denna studie har utförts på uppdrag av Essiq för att se till
mobilapplikationens användbarhet för barn. Studien kommer att fokusera på de aspekter som kan
komma att uppstå som svåra för barn vid mobilapplikationsdesign, vilket föranleder denna
frågeställning: "Vilka aspekter bör man beakta vid mobilapplikationsdesign med en inriktning mot
barn?".
Observationer och enkäter, med testdeltagare i ålderspannet 9 – 10 år, är de datainsamlingsmetoder
som jag har använt mig av för att samla in data till denna studie. Metodavsnittet i denna uppsats är
väldigt utförligt, då kunskapen om hur man formar metoderna mot barn var ny för mig. Resultatet i
studien har genererat till en resultatanalys som är baserad på de funna utmaningar, vilka är
kategoriserade i tre kategorier och som även diskuteras mot teoretiska ramverket.
Tydliga hänvisningar, valbarhet och anpassat språk, är de begrepp som blivit centrala för denna
studie. Dessa begrepp är viktiga både för syftet med denna uppsats och för Essiqs vidareutveckling
med applikationen.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Date
2013-09-20Author
Heurlén, Ellen
Keywords
Mobilapplikation
användbarhet
användbarhetsmål
användarupplevelse
Reskompis
Series/Report no.
1651-4769
2013:060
Language
swe