Tillämpad informationsteknologi i klassrummet
En studie ur ett systemvetarperspektiv, som syftar till att redogöra förutsättningar för främjandet av IT i undervisning.
Abstract
Denna kandidatuppsats inom det vetenskapliga området Informatik, behandlar förutsättningar för att kunna tillämpa IT i undervisningen för elever på grundskolan, årskurs 1-3. Genom empirisk kvalitativ studier inom befintlig grundskola, vars framgång kring IT användning är uppmärksammad, redogörs hur man kan tillämpa IT i klassrummet på ett adekvat sätt. Vi tittar på olika teoretiska referensramar inom interaktion och design av system, som syftar till lärande ändamål, tillfredsställa specifika behov och situationer inom klassrummets fyra väggar. Rådande brist på statistiska mätningar på elevers resultat och effekter av användning av IT i undervisningen, hämmar fortsatta förbättringar till viss del. Om vi samtidigt arbetar för att utveckla fler välutformade system som är anpassade för detta syfte, finns möjlighet till att effekterna bli fler och bättre. Idag upplevs det är svårt att få konkreta svar på om den ökade användningen av IT i klassrummet mynnat ut i fantastiska resultat, då detta arbete fortfarande är spirande.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Other description
This bachelor thesis in science Informatics contains the qualifications for the applying of IT in education for students in elementary school, grade 1-3. By empirical case study on an existing elementary school, whose success on IT use is noticed, describes how to apply IT in the classroom in an adequate way. We look at different theoretical frameworks in interaction and design of systems designed for learning purposes, and satisfies their specific needs and situations within the classroom's four walls. The current lack of statistical measurements on students' results and effects of the use of IT in teaching, prevents further improvements. If we simultaneously work to develop more well-designed systems that are designed for this purpose, it is possible that the effects become more and better. Today it is difficult to get concrete answers on whether the increased use of IT in the classroom resulted in great results, when this work is still ongoing.
Date
2013-09-20Author
Jonsson, Nathalie
Series/Report no.
1651-4769
2013:032
Language
swe