Användarvillkor på användarnas villkor? En kvalitativ studie som undersöker ungdomars inställning till personlig integritet på sociala medier
Abstract
Titel: Användarvillkor på användarnas villkor?
Författare: Erla Andersson
Uppdragsgivare: Nowa Kommunikation
Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap (15 hp) vid institutionen för
journalistik, medier och kommunikation (JMG) på Göteborgs universitet
Termin: Vårterminen 2013
Handledare: Marie Grusell
Antal ord: 17 049 (exklusive referenser och bilagor)
Syfte: Att undersöka ungdomars inställning till den personliga integriteten på sociala medier.
Metod: Kvalitativ fokusgrupp samt kvalitativa samtalsintervjuer med respondenter.
Material: Studien baseras på sex stycken samtalsintervjuer med ungdomar i åldrarna 19-24 i
Göteborgsområdet samt en fokusgrupp som utgjorde grunden för de påföljande intervjuerna.
Huvudresultat: Studien visar att ungdomar har olika attityder till den personliga integriteten på
sociala medier i olika sammanhang. Överlag anser målgruppen att de själva utgör de grundläggande
förutsättningarna för hur deras personliga integritet hanteras på sociala medier. Det ligger i
användarnas egna intresse och ansvar att besluta över vilken personlig information som de vill dela
med sig av samt till vem informationen ska delas. Störst försiktighet visas när det gäller publicering
av bilder och arbetsplats eller skola. Det är främst föräldrar, arbetsgivare och andra vuxna som ges
begränsade möjligheter till att ta del av publicerat material.
Målgruppen ser heller inga större problem i hur deras personliga integritet hanteras i relation till
reklamen på de sociala medierna. Så länge företagen bakom annonserna inte får tillgång till
detaljerad information som exempelvis namn, anser sig ungdomarna vara anonyma trots att de har
valts ut med stor noggrannhet. Reklamen är ett nödvändigt ont för att de sociala nätverken ska
kunna fortsätta att utvecklas. Målgruppen kan inte identifiera någon annan praktiskt genomförbar
metod för de sociala medierna att finansiera sig på.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2013-09-20Author
Andersson, Erla
Keywords
attityder
Communication Privacy Management
Internet
Media Systems Dependency
Nowa Kommunikation
Nowa Kommunikation
personlig integritet
sociala medier
Web 2.0
Series/Report no.
C842
Language
swe