• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Användarvillkor på användarnas villkor? En kvalitativ studie som undersöker ungdomars inställning till personlig integritet på sociala medier

Abstract
Titel: Användarvillkor på användarnas villkor? Författare: Erla Andersson Uppdragsgivare: Nowa Kommunikation Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap (15 hp) vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) på Göteborgs universitet Termin: Vårterminen 2013 Handledare: Marie Grusell Antal ord: 17 049 (exklusive referenser och bilagor) Syfte: Att undersöka ungdomars inställning till den personliga integriteten på sociala medier. Metod: Kvalitativ fokusgrupp samt kvalitativa samtalsintervjuer med respondenter. Material: Studien baseras på sex stycken samtalsintervjuer med ungdomar i åldrarna 19-24 i Göteborgsområdet samt en fokusgrupp som utgjorde grunden för de påföljande intervjuerna. Huvudresultat: Studien visar att ungdomar har olika attityder till den personliga integriteten på sociala medier i olika sammanhang. Överlag anser målgruppen att de själva utgör de grundläggande förutsättningarna för hur deras personliga integritet hanteras på sociala medier. Det ligger i användarnas egna intresse och ansvar att besluta över vilken personlig information som de vill dela med sig av samt till vem informationen ska delas. Störst försiktighet visas när det gäller publicering av bilder och arbetsplats eller skola. Det är främst föräldrar, arbetsgivare och andra vuxna som ges begränsade möjligheter till att ta del av publicerat material. Målgruppen ser heller inga större problem i hur deras personliga integritet hanteras i relation till reklamen på de sociala medierna. Så länge företagen bakom annonserna inte får tillgång till detaljerad information som exempelvis namn, anser sig ungdomarna vara anonyma trots att de har valts ut med stor noggrannhet. Reklamen är ett nödvändigt ont för att de sociala nätverken ska kunna fortsätta att utvecklas. Målgruppen kan inte identifiera någon annan praktiskt genomförbar metod för de sociala medierna att finansiera sig på.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/34016
Collections
  • Kandidatuppsatser
View/Open
gupea_2077_34016_1.pdf (593.8Kb)
Date
2013-09-20
Author
Andersson, Erla
Keywords
attityder
Communication Privacy Management
Internet
Media Systems Dependency
Nowa Kommunikation
Nowa Kommunikation
personlig integritet
sociala medier
Web 2.0
Series/Report no.
C842
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV