Ledarens identitetskris - en studie av argumentationsteknikens utveckling på ledarsidorna i Aftonbladet och Dagens Nyheter, år 1967-2012
Abstract
Titel: Ledarens identitetskris – en studie av argumentationsteknikens utveckling på ledarsidorna i
Aftonbladet och Dagens Nyheter, år 1967-2012
Författare: Mai Nestor, Victoria von Heideman och Veronica Pettersson
Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik, medier
och kommunikation, Göteborgs universitet.
Termin: Vårterminen 2013
Handledare: Nicklas Håkansson
Sidantal: 51 inklusive bilagor
Syfte: Studiens syfte är att undersöka utvecklingen av argumentation på ledarsidorna i Aftonbladet
och Dagens Nyheter under de senaste 45 åren.
Metod: Kvalitativ retorik- och argumentationsanalys
Material: 40 ledarsidor från Aftonbladet och Dagens Nyheter
Huvudresultat: Ledaren sågs som det främsta politiska opinionsmediumet under en stor del av
1900-talet för att sedan få stor konkurrens av nya opinionsarenor. Det är därför intressant att se om
det går att skönja indikatorer på att detta påverkat ledaren som journalistisk genre. Urvalets
avgränsning ger ingen möjlighet till generalisering, men det går att urskilja mönster och tendenser i
analysens resultat. Vi fann att ledarsidorna i stort har blivit mer personifierade, sensationssökande
och använder sig mer av pathosargument än tidigare. Debattklimatet på ledaren har inte blivit
märkbart hårdare, även om vi fann en ökning av personkritik som argumentationsteknik.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2013-09-20Author
Nestor, Mai
von Heideman, Victoria
Pettersson, Veronica
Keywords
Aftonbladet
Dagens Nyheter
Opinionsjournalistik
ledare
argumentation
retorikanalys
kommersialisering
personifiering
ledarsidor
avpolitisering
Series/Report no.
C851
Language
swe