Köp med hjärtat! En studie om Fairtrade Sveriges identitetskapande
Abstract
Titel
Köp med hjärtat!
Författare
Liza Olsson
Kurs
Examensarbete (kort master) i medie- och kommunikationsvetenskap
Termin
Vårterminen 2013
Handledare
Orla Vigsø
Sidantal, ord
85 sidor 39 065 ord
Syfte
Syftet är att ta reda på hur Fairtrade Sverige presenterar sig själva
Metod
Retorisk analys
Material
Tre annonser ur en reklamkampanj för Fairtrade Sverige, tre producentberättelser från Fairtrade
Sveriges webbsida och tre intervjuer med tre Fairtrade ambassadörer. Totalt nio texter.
Huvudresultat
Huvudresultatet visar att Fairtrade Sverige som organisation inte vill stå i rampljuset utan väljer att
kommunicera via produktmärkningen Fairtrade-märkt. De vill skapa uppmärksamhet kring märkningen och få konsumenter att bli medvetna om den och se den som ett alternativ. De vill dock inte tvinga konsumenterna att köpa Fairtrade-märkta varor utan organisationen förlitar sig på kundens egen moral och etik. Genom ambassadörerna (Fairtrade Fan Club) vill organisationen
inspirera konsumenterna att göra ett etiskt val när de handlar. Märkningen ska ses som det enda tänkbara alternativet när konsumenten handlar. Det handlar återigen inte om att moralisera utan att lita på kundens goda omdöme och att hen vet vad som är rätt och fel. Fairtrade Sverige är istället en inspirationskälla för konsumentens engagemang. Organisationen kommer med fakta över den rådande situationen i de fattiga delarna av världen och hur konsumenten kan bidra till en positiv förändring.Genom producenterna och odlarna vill organisationen ett omdöme om sig som en
räddande ängel som hjälper odlarna att bli självständiga. Producenterna ska inte ses som offer enligt Fairtrade Sverige. Istället är de hårt arbetande och hängivna människor som enbart vill få rättvist
betalt för de varor de producerar och odlar och genom det få bättre livsvillkor.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2013-09-24Author
Olsson, Liza
Keywords
Kommunikation
Rättvishandel
Fair Trade
Fairtrade
Omdöme
Image
Identitet
Retorik
Series/Report no.
Master 15
Language
swe