Show simple item record

dc.contributor.authorStåhle, Caroline
dc.contributor.authorÅsén, Lina
dc.date.accessioned2013-10-01T07:53:21Z
dc.date.available2013-10-01T07:53:21Z
dc.date.issued2013-10-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/34087
dc.description.abstractBakgrund och problem: En årsredovisning ska ge intressenterna en rättvisande bild av bolagets finansiella ställning. Rapporternas utformning varierar både över tid och mellan bolag vilket försvårar för intressenter att ta till sig och jämföra relevant information. Vidare är det ett problem att bolagen i hög grad kan styra utformningen av de utgivna rapporterna. Syfte: Syftet med studien är att identifiera och undersöka likheter och skillnader i ett noterat och ett onoterat fastighetsbolags årsredovisning samt hur utvecklingen har sett ut för dessa företag under en tioårsperiod. Avgränsningar: I uppsatsen studeras enbart empiriskt material som går att finna i Aranäs och Wallenstams koncernernredovisningar inom undersökningsperioden år 2003-2012. Metod: Uppsatsen har en beskrivande karaktär där avsikten är att återge en bild av företagens kommunikation genom årsredovisningarna det senaste decenniet Resultat och slutsatser: Slutsatserna visar på att de två studerade bolagens rapporter skiljer sig åt på flertalet områden. En förklaring till de stora variationerna är funnits i att ett undersökt bolag är noterat och ett är onoterat samt företagens olika affärsstrategier. Aranäs väljer att rikta rapporterna till hyresgästerna medan Wallenstam har ett tydligare fokus på att utforma rapporterna som analysunderlag. Resultatet tyder även på en stor utveckling inom området för årsredovisningar under den studerade perioden där man bland annat identifierat längre och mer metodiska rapporter. Förslag till fortsatt forskning: En möjlighet till fortsatt forskning är att studera fler företag med liknande affärsstrategi som exempelvis Wallenstam för att jämföra och se hur dessa kommunicerar genom sin årsredovisning. Det hade även varit intressant att djupare studera ett specifikt område i årsredovisningen och ställa två eller flera liknande företag mot varandra för att få en större förståelse. Ytterligare ett förslag är att undersöka hur företag med olika affärsstrategier likt handel kontra stabilt ägande växer fram över tid.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesExternredovisningsv
dc.relation.ispartofseries12-13-12Msv
dc.subjectFinansiella upplysningar, frivilliga upplysningar, kommunikation, årsredovisningsv
dc.titleHur avspeglas verksamheten i årsredovisningen? -En studie om Aranäs och Wallenstams årsredovisningar 2003-2012sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record