Att förena kunskap och känsla för en bättre värld: Diskursanalys av Navet Science Center
Abstract
Denna uppsats är en kvalitativ studie av Navet Science Centers diskurs för hållbar utveckling. Detta som ett exempel på hur hållbar utveckling kan prägla en verksamhet, utifrån ett resonemang att en diskurs är dialektiskt och både formar sin kontext men också blir formad däri. Navet är en fortbildningsinstans för naturvetenskap, teknik, matematik och hållbar utveckling. I den teoretiska anknytning behandlas först och främst den komplexitet och tolkningsutrymme som finns inom hållbar utveckling, vilket kopplas samman med lärande om hållbar utveckling. Vilken version av diskursbegreppet avgör hur metoden utformas och därmed behandlar teorin en förklaring av val av diskursbegrepp, vilket är Critical Discourse Analysis (CDA), och hur denna ser ut. Metoden är en kvalitativ diskursanalys, utifrån fyra analytiska verktyg vid namn vokabulär, grammatik, koherens samt struktur. Det empiriska underlaget är intervjuer med personal på Navet samt texter skrivna av Navet.
För Navets tolkning av hållbar utveckling är mötet mellan människor viktigt. Hållbar utveckling är en plattform för diskussion angående vilka val människan ska ta för att leva inom de ekologiska gränser som jorden ger. För att visa detta kopplar Navet hållbar utveckling till ett kosmiskt sammanhang och livets förutsättningar på jorden. Navet vill förändra attityder och beteende för att uppmana människor att ta hållbara val. Detta uppnås dels genom ökad kunskap och dels genom ökad känsla för vad som är de rätta valen, så att varje enskild individ kan utveckla ett eget kritiskt förhållningssätt. I intervjuer med Navets personal framkommer en stark konsumtionskritik, mot vad de anser är oreflekterad och överdriven konsumtion. De har ett framtidsorienterat tidsperspektiv med fokus på kommande generationer men framhäver också förändring behövs redan nu. Det finns en samstämmighet bland personalen vad HU är samt konsensus om att det är ett givande och integrerat perspektiv i verksamheten. Navet framhäver hoppet och att varje enskild människa kan ta val som påverkar.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2013-10-09Author
Kjellberg, Anna
Series/Report no.
Humanekologi
2013:2
Language
swe