Visa enkel post

dc.contributor.authorMohamed, Wissam
dc.date.accessioned2013-10-17T09:05:34Z
dc.date.available2013-10-17T09:05:34Z
dc.date.issued2013-10-17
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/34197
dc.description.abstractSyfte: Syftet med mitt arbete är att studera förskollärares syn på lekens betydelse i förskoleverksamhet samt deras syn på vilka förutsättningar för lek som finns i förskolan. I detta studerar jag också några förskollärares syn på förhållandet mellan fri och styrd lek i förskolans verksamhet. Metod: Jag har använt mig av en kvalitativ metod, närmare bestämt intervjuer för att få så utförliga svar så möjligt på mina frågor. Mitt urval består av fyra utvalda pedagoger med olika lång erfarenheter av arbete i förskolan. Resultat: Efter gjorda intervjuer kan jag konstatera att de utvalda pedagogerna är medvetna om lekens betydelse för barnens utveckling och att de menar att det är viktigt att låta barn få stort utrymme för den fria leken. Det visar sig att pedagogerna upplever att det finns stor del av fri lek i verksamheten men att de ändå är styrda av fasta rutiner och fasta aktiviteter. Pedagogerna uttrycker både önskan om att ha fri lek samtidigt är deras verksamhet är mycket styrd. En viss motsägelsefullhet har jag därför funnit som pedagogerna inte fullt ut är medvetna om.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMasteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesHT13-IPS-01 PDAU63sv
dc.subjectleksv
dc.subjectlärandesv
dc.subjectfri leksv
dc.subjectmeningen av leksv
dc.subjectpedagoger och förskolasv
dc.titleVad är lek i förskolan? En studie om pedagogers syn på lekens roll i förskolansv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post