Läsförmåga hos vuxna med intellektuell och/eller kommunikativ funktionsnedsättning som deltar i daglig verksamhet
Reading ability in adults with intellectual and/or communicative disabilities who participate in daily activity centers
Abstract
Studiens syfte var att undersöka läsförmåga hos vuxna med
intellektuell och/eller kommunikativ funktionsnedsättning. Gruppen vuxna
med intellektuell och/eller kommunikativ funktionsnedsättning bestod av 66
personer. En kontrollgrupp bestående av 36 barn mellan 7 och 12 år och en
referensgrupp bestående av 14 vuxna utan intellektuell eller kommunikativ
funktionsnedsättning användes. Samtliga deltagare fick genomföra ett antal
språk- och läsrelaterade uppgifter. Vuxna med intellektuell och/eller
kommunikativ funktionsnedsättning fick signifikant lägre resultat än den
vuxna referensgruppen på samtliga uppgifter och signifikant lägre än
kontrollgrupp barn på uppgifter som mäter fonologisk bearbetningsförmåga.
Det fanns ingen signifikant skillnad mellan vuxna med intellektuell och/eller
kommunikativ funktionsnedsättning och kontrollgrupp barn avseende
ordavkodning och läsförståelse. Resultaten tyder på att läsförmåga hos
vuxna med intellektuell och/eller kommunikativ funktionsnedsättning kan
förutsägas utifrån individens språkförståelse. Dessutom undersöktes adaptiv
användning av text hos vuxna med intellektuell och/eller kommunikativ
funktionsnedsättning. Mått på adaptiv användning av text korrelerade
positivt med läsförståelse, språkförståelse och avkodning.
Degree
Student essay
Other description
The aim of the study was to examine the reading ability of adults
with intellectual and/or communicative disabilities. The group adults with
intellectual and/or communicative disabilities consisted of 66 individuals.
One control group consisting of 36 children aged 7 to 12 years and one
reference group consisting of 14 adults were used. Participants were given a
number of language and reading related tests. Adults with intellectual and/or
communicative disabilities had significantly lower results than the adult
reference group regarding all tests and significantly lower results than the
child control group regarding phonological processing. There was no
difference between adults with intellectual and/or communicative disabilities
and the child comparison group regarding word decoding and reading
comprehension. This indicates that reading ability of adults with intellectual
and/or communicative disabilities can be predicted by language
comprehension level. Measures for adaptive use of text correlated positively
with reading comprehension, language comprehension and decoding in the
group adults with intellectual and/or communicative disabilities.
Collections
View/ Open
Date
2013-10-18Author
Andreassen, Anna
Norrman, Elina
Keywords
läsning, intellektuell och/eller kommunikativ funktionsnedsättning, vuxna, adaptiv textanvändning, daglig verksamhet
reading, intellectual and/or communicative disabilities, adults, adaptive use of text, daily activity centers
Series/Report no.
2013:262
Language
swe