Socialt och emotionellt lärande i skolan. En litteraturbaserad studie över effekter och evidensgrad
Social and Emotional Learning in school: a literature-based study of effects and grade of evidence
Abstract
Bakgrund: Psykisk ohälsa bland barn och unga har ökat. Skolan är en viktig arena för att förebygga psykisk ohälsa. Det finns en stor efterfrågan på framgångsrika interventioner. Socialt och Emotionellt Lärande (SEL) är en metod som syftar till att öka den sociala och emotionella kompetensen hos barn och unga, där SET-programmet bygger på dess metod. Syfte: Studien syftade till att undersöka vilka effekter metoden SEL har samt vilka framgångsfaktorer och hinder som uppkommer vid implementering. Metod: En litteraturbaserad studie genomfördes där 13 artiklar inkluderades. Resultat: SEL hade många positiva effekter både för social kompetens och barn och ungas psykiska hälsa. De framgångsfaktorer som identifierades var; manualbaserade program och att de som implementerade interventionen gjorde det noggrant utifrån manualen. Undersökningen av evidensgraden av Social och Emotionell Träning (SET) visade att evidensen är begränsad då endast två studier har utvärderat SET. Diskussion/Slutsats: Resultatet bekräftade till stor del tidigare forskningresultat, att program som bygger på SEL kan ge positiva effekter på barns och ungas psykiska hälsa. De största effekterna verkade dock vara på externaliserade problem som i sig är en riskfaktor för psykisk ohälsa. För fortsatt användning av programmet SET inom skolan bör fler studier göras.
Degree
Student essay
Other description
Background: Mental health problems among children and adolescents have increased. The school is an important arena for prevention of mental health problems. There is a huge demand for successful interventions. SEL is a method that aims to increase the social and emotional competence among children and adolescents. The program SET applies this method. Aim: The aim of this study was to explore the effects of the SEL method. Also to explore key factors for a successful implementation and obstacles that can arise. Method: A literature-based study which included 13 articles was performed. Results: The study showed many positive preventive effects of SEL for social competence and mental health among children and adolescents. The key factors that were identified as successful were manual-based programs where the implementer followed the set out in the manual. The examination of the SET-programs grade of evidence showed limitations in the evidence since only two evaluations had been carried out. Discussion/conclusions: The findings partly confirmed previous knowledge that SEL can prevent mental health problems among children and adolescents. The strongest effect seemed to be on externalized problems which are risk factors for mental problems. For further use of the SET program additional studies need to be carried out.
View/ Open
Date
2013-10-29Author
Björsell, Elin
Lundberg, Annizette
Keywords
Prevention, Psykisk hälsa, Skolan, Socialt och Emotionellt Lärande, Evidens
Prevention, Mental health, School, Social and Emotional Learning, Evidence
Language
swe