“Om du lyssnar så förstår du”. - en kvalitativ studie om ungas uppfattning av stöd
Abstract
Huvudämnet för uppsatsen var att undersöka hur ungdomar som är aktuella för
socialt uppsökande fältarbete, vill att ett socialt stöd ska se ut samt studera dessa
ungdomars uppfattning och inställning till socialtjänsten. Studien har även som
avsikt att diskutera hur ett stöd till utsatta ungdomar skulle kunna se ut för att nå
unga i behov i ett tidigare skede samt i situationer som uppfattas som positiva för
dessa.
Den teoretiska utgångspunkten för uppsatsen är socialpedagogik och resilience.
Empirin består av 15 kvalitativa semistrukturerade intervjuer både i grupp och
individuellt med 32 ungdomar totalt från Ale, Partille och Angered, som vi mött
då vi följt fältarbetare i respektive område. Vi har därefter analyserat vårt resultat
med tidigare forskning och låtit oss inspireras av analysmetoden Grounded theory.
Det huvudsakliga resultatet för studien är att ungdomarna vi intervjuat vill att en
stödperson ska lyssna och förstå. Ungdomarna belyser vikten av delaktighet och
att ha eller skapa en relation med stödpersonen men att denna inte ska värdera det
som sägs. De uttrycker även att en bra stödverksamhet ska ligga lättillgängligt och
ha en personal som alltid är nära till hands. Något de också lyfter är en stark
önskan om att personalen ska ha en absolut tystnadsplikt. Många ungdomar anser
att socialtjänsten hjälper människor medan andra tycker att de ”sätter dit” och
splittrar familjer. Det finns även dem som inte vet vad socialtjänsten arbetar med.
Ungdomarna i Angered har en mycket liten tilltro till socialtjänsten och svenska
myndigheter överlag medan ungdomarna i Partille och Ale ser socialtjänsten som
ett alternativ till stöd.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2013-11-19Author
Anderberg, Ebba
Billingsdal, Annie
Keywords
Stöd, socialtjänst, ungdomar, resilience, socialpedagogik
Language
swe