iPad iSkolan. En kvalitativ studie baserad på läromedels- observationer och intervjuer med pedagoger som använder iPad i skolan
iPad InSchool. A qualitative study based on observations of educational observations and inter-views with pedagogues who use iPad at school
Abstract
Studiens syfte är att undersöka vad pedagoger i grunskolan har för åsikter om iPaden och hur de upplever de kan använda den i undervisningen. Studiens huvudfrågor är att undersöka vilka åsikter pedgogerna har om iPaden, men även vilka förväntningar de har på verktyget som läromedel, för att sedan se hur deras önskemål och förväntningar kan ligga till grund för en ideal läromedelsapplikation.
Som metod för studien har en kvalitativ ansats valts. Studien genomfördes genom semistruk-turerade intervjuer med pedagoger på en kommunal grundskola, som då beskrev sina tankar och förväntningar på iPaden. Likaså gjordes vidare studier av en utvald läromedelsapplikat-ion, för att se vilka av pedagogernas förväntningar och önskemål som uppfylldes av applikat-ionen. Det insamlade materialet analyserades sedan med stöd av det sociokulturella perspektiv och dess teori om lärande. I studien framkommer att pedagogerna är mycket positiv inställda till att använda iPaden i sin dagliga verksamhet men att det finns många frågor, brister och funderingar kring verktyget. Pedagogerna menar att iPaden har en stimulerande och positiv effekt på eleverna. De tycker också att den bidrar till ett socialt samspel och en kreativ dialog mellan användarna, men även att den ger dem möjlighet att i viss mån, individanpassa unde-visningen. Pedagogerna resonerar om hur undervisningen förändras och hur de kan integrera iPaden. Likså framkommer önskemål om hur de ska kunna hantera de nya verktygen, både mot eleverna och hur de själva behöver stöd och hjälp för att utvecklas inom det digitala om-rådet. Flera av de nämda önskemålen kan man återfinna i den läromedelsapplikation som också studerades i undersökningen.
Degree
Master theses
View/ Open
Date
2013-11-29Author
BELLEVIK ANDERSSON, ANNALISA
Series/Report no.
1651-476
2013:139
Language
swe