dc.contributor.author | Cherkaoui, Loubna | |
dc.date.accessioned | 2013-11-29T08:31:19Z | |
dc.date.available | 2013-11-29T08:31:19Z | |
dc.date.issued | 2013-11-29 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/34540 | |
dc.description | Dagens organisationer står inför ständiga förändringar och utmaningar. Det ställs höga
krav på organisationer i att tänka innovativt och att hitta nya smarta arbetssätt för att
ständigt hålla sig konkurrenskraftiga och därmed skapa en effektiv verksamhet. Den
svenska hälso- och sjukvården har upplevt stora radikala förändringar de senaste åren.
Dagens teknik i kombination med den globalisering som svenska
sjukvårdsorganisationer upplever medför ständiga förändringar, komplexa
förändringsarbeten och stora utmaningar. I Sverige står vård och omsorgssektorn inför
stora förändringar, utmaningar och möjligheter. Trycket ökar på att använda smarta,
moderna, säkra och enkla eHälsotjänster som kommer att möjliggöra, via informationsoch
kommunikationsteknik (IKT), samarbetet över organisationsgränser för att erbjuda
gränsöverskridande vård. Politikerna har tagit fram begreppet Nationell eHälsa som ett
samlingsbegrepp som avser ett antal IKT-baserade lösningar för hälso- och sjukvården
samt för patientens interaktion med vårdpersonalen. Ett begrepp som anses vara en
viktig förutsättning för vidareutveckling av vård både nationellt och internationellt.
Betydande satsningar inom den nationella strategin för eHälsa har skett under de senaste
fem åren men det finns fortfarande mycket kvar att göra. I en heterogen miljö med
många olika intressenter och aktörer likt hälso- och sjukvården i Sverige, innebär
förändring och förändringsarbete en stor utmaning som kännetecknas av komplexitet.
Detta ställer höga krav på bättre samarbete och samordning mellan regeringen,
kommunerna och landstingen. Att framgångsrikt kunna realisera de nationella
rekommendationerna i 290 självständiga kommuner är en stor utmaning.
Syftet med denna uppsats är att studera vilka strategier som bör följas regionalt för att
realisera huvudmålen med Nationell eHälsa. Syftet är vidare att studera och få en tydlig
bild över hur samordningen mellan olika kommuner inom den regionala enheten sker
samt hur de samverkar sinsemellan för att leva upp till huvudmålen för Nationell
eHälsa. Huvudfrågan är: Vilka strategier bör följas regionalt för att realisera
huvudmålen för nationell eHälsa? Det framgår av studiens resultat att det finns en bra
dokumentation över vilka nationella mål som ska uppfyllas. Dock krävs det mer
strukturerade och konkreta handlingsplaner, tydliga roll- och ansvarsfördelningar samt
kontinuerlig uppföljning och utvärdering för att åstadkomma en lyckad regional strategi.
En regional strategi bör utformas med syftet att praktiskt kunna användas i
verksamheten. Det är viktigt att vårdprofessionen får mer inflytande i
utvecklingsprocessen från början för att kunna bidra med sin kompetens och kartlägga
de riktiga behoven i verksamheten men även för att uppnå hög acceptans från
vårdprofessionen vid förändring av arbetsprocessen. | sv |
dc.description.abstract | Today’s organizations face constant changes and challenges. There is a strong pressure
on organizations to think innovative and to find new smart ways to work in order to
constantly stay competitive and thus create an effective business. The Swedish health
care has experienced major radical changes in recent years. Today’s technology
combined with the globalization that Swedish health care organizations are experiencing
causes constant changes, complex change management and major challenges. In
Sweden, the health care sector is facing major changes, challenges and opportunities.
The pressure is increasing on using smart, modern, safe and simple eHealth services that
will enable, through information- and communication technologies (ICT), collaboration
across organizational boundaries to provide cross-border healthcare. The politicians
have developed the concept of eHealth as an umbrella term that refers to a number of
ICT-based solutions for health care as well as the patient’s interaction with the medical
staff. A concept which is considered as an important prerequisite for the evolution of
health care both nationally and internationally. Significant investments in the National
Strategy for eHealth have occurred over the last five years but there is still much to do.
In a heterogeneous environment with many different stakeholders and actors like the
health care in Sweden, changes and change management means a major challenge
which is characterized by complexity. This places high demands for better cooperation
and coordination between the government, municipalities and count councils. It is a
major challenge to successfully implement the national recommendations in 290
autonomous municipalities.
The purpose of this essay is to study the strategies that should be followed regionally in
order to realize the main objectives of the National eHealth. The aim is also to study and
to get a clear picture of the coordination between the various municipalities within the
regional unit and how they interact with each other in order to live up to the main
objectives of the National eHealth. The main question is: Which strategies should be
followed in order to realize the main objectives of the National eHealth? It is clear from
the results of the study that there is a good documentation of the national objectives to
be met. However, it takes more structured and concrete action plans, clear roles and
responsibilities and continuous monitoring and evaluation to achieve a successful
regional strategy. A regional strategy should be designed with the aim to practically be
used in the business. It is important that health care profession have more influence in
the development process from the beginning in order to be able to contribute their skills
and identify the real needs of the business, but also to achieve a high acceptance from
the health care profession in the case of a change in the work process. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | 1651-476 | sv |
dc.relation.ispartofseries | 2013:078 | sv |
dc.subject | Nationell eHälsa | sv |
dc.subject | IT management | sv |
dc.subject | Strategi | sv |
dc.subject | Region Skåne | sv |
dc.title | Regionala strategier för Nationell eHälsa. Strategier som bör följas regionalt för att realisera huvudmålen för nationell eHälsa. | sv |
dc.title.alternative | Regional strategies for eHealth. Strategies that should be followed regionally to realize the main objectives of National eHealth. | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | Technology | |
dc.type.uppsok | H2 | |
dc.contributor.department | IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi | swe |
dc.contributor.department | IT University of Gothenburg/Applied Information Technology | eng |
dc.type.degree | Master theses | eng |