Show simple item record

dc.contributor.authorKhazaali, Hosein
dc.date.accessioned2013-11-29T12:09:37Z
dc.date.available2013-11-29T12:09:37Z
dc.date.issued2013-11-29
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/34546
dc.descriptionPopulärvetenskaplig sammanfattning Möte med läkaren i svensk sjukvård – erfarenheter hos invandrade patienter från Mellanöstern Sverige är ett mångkulturellt land med ett stort antal medborgare med invandrarbakgrund. I detta mångkulturella samhälle samexisterar många oskrivna sociala normer. Dessa normer formar attityder till olika yrkesgrupper, bland annat till läkaryrket. Hur invandrare uppfattar läkarmötet beror på tidigare erfarenheter denne har från sitt hemland men också vilka kunskaper och uppfattningar läkaren har om patientens kultur, religion och befolkningsgrupp. I detta möte kan det vara svårt när förväntningar och föreställningar skiljer sig mycket mellan läkare och patienten. I vår studie undersökte vi vilka erfarenheter patienter från Mellanöstern har i mötet med läkaren i svensk sjukvård. Vi intervjuade 12 vanlig förekommande patienter med invandrarbakgrund vid Angereds Närsjukhus. En semi- strukturerad intervjuguide användes och de inspelade samtalen översattes och skrevs ut ordagrant. En kvalitativ innehållsanalys gjordes därefter av utskrifterna. I analysen identifierades fem huvudteman i patienternas erfarenheter. Ett tema är läkarens kompetens i mötet där delaktighet i undersökningarna, hänsynsfullt bemötande och tillit efterfrågas från patienternas sida. Diskriminering är ett annat tema som framkom i texten men också att patienterna upplevt särbehandling på grund av etnicitet. Ämnet diskuteras av författarna för att förstå om detta beror på missförstånd i mötet eller otillräcklig patientinformation som en bidragande orsak till denna uppfattning. Andra teman är språkets betydelse för mötet och Tolkens roll och dess bemärkelse och påverkan på mötet. Helhetsbilden av den svenska läkaren är positiv. En läkare som lyssnar och bryr sig om sina patienter. Sammanfattningsvis tyder resultatet på följande: Respekt, hänsynsfullt bemötande, att kunna delta i undersökning och behandling, tydlig patientinformation och patienträttigheter är det som efterfrågas av patienter från Mellanöstern när de möter läkare i svensk sjukvård.sv
dc.description.abstractMaster thesis Program in Medicine. Background: Sweden is a multicultural country. In the Swedish society there are different attitudes to various professions, including attitudes to physicians. These attitudes are based on patient’s experiences and preconceptions from the native land and affect him in the medical encounter. Since the 1970s, wars and conflicts in the Middle East have led to a number of refugees and immigrants from the Middle East in Sweden. Studies of these patients’ experiences of meeting Swedish doctors in the health service are scarce. In order to provide better care, there is a need of a deeper understanding of these patients’ views and experiences. The purpose of this study was to explore Middle East patients’ experiences of meeting the Swedish doctor. Method: 12 outpatients at Angered Local Hospital (ANS) with a background from the Middle East and various common conditions in internal medicine were interviewed. A semi-structured interview was used. The questions focused on patients’ experiences from meetings with Swedish doctors. Interviews were translated and were transcribed verbatim. A qualitative content analysis was performed which means that the researcher identifies units of meaning in the text. These units provide the basis for development of categories and condensation to main themes. Result: In the analysis, five main themes emerged. (a) Physician's competence in the consultation. A good doctor is the one that allows patient to be involved in the investigation and treatment. (b) Discrimination. Informants believe that there is some discrimination against them on the basis of ethnicity and background. (c) The importance of language in the meeting. Language skills of the doctor and the patient are factors that determine the meeting's outcome. (d) The interpreter's role. The interpreters are perceived as those parties in the meeting that censor what is said and often do not have sufficient knowledge to translate. (f) Continuity and a holistic view. An irregular contact with physicians creates distrust. The 3 informants appreciated continuity and a holistic approach from the doctor. Conclusions: Results suggests that immigrant Middle East patients experienced it highly important that the doctor in Swedish healthcare involve the patient, have an interactive approach and is capable of creating trust in the patient-doctor relationship. If the patientdoctor contact and information exchange is disturbed, these patients are at risk to experience discrimination. Physician’s broad clinical competence and continuity are beneficial factors in these patient-doctor encounters.sv
dc.subjectPatient läkare relationersv
dc.subjectEtiksv
dc.subjectMoralsv
dc.subjectPatientvärderingsv
dc.subjectMänniskovärdesv
dc.subjectDiskriminering i vårdensv
dc.subjectKontinuitet i vårdensv
dc.subjectPatienter från Mellanösternsv
dc.subjectUppfattning om läkarens kompetenssv
dc.titleMötet med läkaren i svensk sjukvård - erfarenheter hos invandrade patienter från Mellanösternsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg / Institute of Medicineeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet / Institutionen för medicinswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record