• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Philosophy,Lingustics and Theory of Science / Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • Magisteruppsatser/ Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Philosophy,Lingustics and Theory of Science / Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • Magisteruppsatser/ Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Synen på kommunikation. En kvalitativ innehållsanalys av femton kommunikationspolycier i offentlig förvaltning.

Abstract
I en tid när kommunikationens betydelse växer blir det också viktigare vilken syn på kommunikation organisationer har, eftersom det påverkar hur man tänker och agerar i olika situationer. Det har blivit allt vanligare att myndigheter och organisationer i offentlig förvaltning har någon form av skriven policy för sitt kommunikationsarbete. Men trots att alltmer praktiskt kommunikationsarbete i offentliga verksamheter utgår från kommunikationspolicyer verkar det inte finnas så mycket forskning gjord runt själva dokumenten. Den här studien är en kvalitativ innehållsanalys av femton aktuella kommunikationspolicyer från offentliga verksamheter på fem olika förvaltningsnivåer i Sverige. Syftet med studien är att beskriva vilken syn på kommunikation som kan utläsas av policydokumenten. Studien bidrar till att öka kunskapen om synen på kommunikation i kommunikationspolicyer i ett tvärsnitt av offentlig verksamhet i Sverige. Analysen visar att transmissionssynen på kommunikation dominerar i de femton kommunikationspolicyer som ingår i studien. Det bekräftar den bild som många kommunikationsforskare har, att transmissionssynen fortfarande dominerar i arbetslivet. Analysen visar också att det är i internkommunikationen som transmissionssynen är starkast. I den externa kommunikationen samsas transmissionssynen och den menings- skapande synen på kommunikation. Dessutom visar analysen att den externa kommunikationen anses utgå ifrån den interna kommunikationen, och att det därför uppstår en krock eller inkonsekvens när det samtidigt finns olika synsätt på kommunikation internt och externt.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/34655
Collections
  • Magisteruppsatser/ Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
View/Open
gupea_2077_34655_1.pdf (562.3Kb)
Date
2013-12-12
Author
Svenner, Karin
Keywords
kommunikationspolicy, transmissionssyn, meningsskapande, intern- kommunikation, externkommunikation, organisationskommunikation, public relations
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV