dc.contributor.author | Fogelberg, Jenny | |
dc.date.accessioned | 2013-12-12T08:09:20Z | |
dc.date.available | 2013-12-12T08:09:20Z | |
dc.date.issued | 2013-12-12 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/34656 | |
dc.description.abstract | Varbergs kommun har en vision. Visionen säger att kommunikationen i kommunen ska kännetecknas av öppenhet och enkelhet samt efterfråga medborgardialog och inflytande. I samband med framtagandet av visionen skapades en Facebooksida för att öka transparens och öppenhet mot medborgare.
För detta krävs resurser och kompetens i kommunen som fortfarande är i ett utvecklingsstadie av visionen, där det saknas specifika riktlinjer och strategier för användandet av sociala medier.
Frågan jag ville försöka besvara är hur olika verksamheter i kommunen förhåller sig till transparens och medborgardialog via sociala medier. För att svara på detta genomförde jag sju samtalsintervjuer med olika verksamhetschefer, vilka alla hade ett övergripande ansvar för användandet av sociala medier i sin verksamhet.
Resultaten visar på en balansgång mellan att vara en kommun som vill ligga i framkanten vad gäller sociala medier, men som samtidigt måste förhålla sig till lagar och riktlinjer. Överlag visar intervjuerna på en positiv inställning till sociala medier, vars funktion för kommunen är att dela med sig av information och bjuda in medborgare till dialog.
Genom att kommunen försöker vara mer transparent och låter medborgare ta del av information upplever de att de fått ett ökat förtroende. Kommunen arbetar även mer aktivt med medborgardialog, inte bara via sociala medier, utan även via personliga möten som ökar medborgares delaktighet och inflytande.
Många verksamhetschefer poängterar dock bristen på riktlinjer, kompetens och resurser vid nyttjandet av sociala medier. Problem som uppmärksammats i sociala medier är medborgares egenintresse och brist på respekt. Är kommunen verkligen redo att vara med i sociala medier eller ska man backa och avvakta tills man har möjlighet att nyttja sociala medier på ett klokt och ansvarstagande sätt? | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Sociala medier, kommun, medborgare, transparens, medborgardialog | sv |
dc.title | Kommunen i sociala medier – transparens och medborgardialog i Varbergs kommun | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Science | eng |
dc.type.degree | Student essay | |