Att förstå och förutse vardagen – brukarinflytande inom Göteborgs Stad Centrum
Abstract
Denna uppsats utreder informationsbehovet hos brukare inom hemtjänsten i Göteborgs Stad Centrum samt hur stadsdelsförvaltningen Centrums sektor Äldreomsorg samt hälso- och sjukvård, kan förbättra sin hemtjänstverksamhet och öka brukarnas inflytande över denna. Undersökningens material består av intervjuer med tolv stycken brukare inom Centrums hemtjänst. Med hjälp av särskilt Tove Harnetts och Eva Wikströms teorier om brukarinflytande samt teorier om kommunikation och New Public Managements perspektiv på brukare analyserar jag de intervjuades tankar om och upplevelser av hemtjänsten. Mina centrala resultat pekar på brister i kommunikationen mellan brukarna och hemtjänstorganisationen, men också brister i respondenternas kunskap om både den egna situationen, till exempel kännedom om kontaktperson, och om hemtjänsten som organisation. Brukarna föredrar att använda brev och telefon som kommunikationskanaler och kommunikation om förändringar är den viktigaste informationen att erhålla från hemtjänsten. Min studie visar dock att förändringskommunikationen ofta är bristfällig och för långsam. Ett annat problem inom hemtjänsten är personalkontinuiteten, det vill säga att brukarna får besök av ett stort antal olika vårdbiträden, vilket minskar tryggheten och därmed ökar brukarnas oro inför att utöva inflytande över sin hemtjänst. Trots brukarnas vilja att påverka sin hemtjänstsituation är denna oro ett utbrett fenomen och flera brukare låter bli att försöka utöva något inflytande av rädsla för repressalier. En annan anledning till detta inflytandeproblem är att flera av brukarna ser hemtjänsten som en gåva och någonting att vara tacksam för, vilket är en stark generationsfråga.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2013-12-12Author
Olsson, Pernilla
Keywords
kommunikation, kommunikationskanal, information, inflytande, brukarinflytande, hemtjänst
Publication type
H2
Language
swe