Show simple item record

dc.contributor.authorMalm, Sunanda
dc.date.accessioned2013-12-12T08:30:04Z
dc.date.available2013-12-12T08:30:04Z
dc.date.issued2013-12-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/34658
dc.description.abstractVarför har många företag och organisationer idag svårt att nå sina mål? Ledningar för organisationer har svårt att föra ut sina budskap och få medarbetarna att följa fattade beslut. Den här studien handlar om hur kommunicering av mål och ledningsbudskap tolkas och förstås av medarbetarna på en svensk myndighet, Arbetsmiljöverket. Studien tar även upp komplexiteten med att skapa ett varumärke på en myndighet. I studien används en till stor del kvantitativ metod, genom en kvantitativ enkät som dock även innehöll kvalitativa öppna frågor. Enkäten skickades ut till samtliga anställda på myndigheten, 576 personer. 167 personer svarade på enkäten. Frågorna handlade om kommunicering av mål, målförståelse, internkommunikation, värdegrund och varumärkesarbete. Enkäten var utformad utifrån ett medarbetarperspektiv där medarbetarna fick möjlighet att svara på hur väl ledningens kommunicering av budskap når fram till dem. De hade även möjlighet att själva ge förslag till förbättringar genom ett par öppna frågor. Resultatet av studien visade att medarbetarna på Arbetsmiljöverket har svårt att tolka och förstå de mål och budskap som ledningen försöker förmedla. Medarbetarnas svar visar på att de ansåg att de saknade inflytande, delaktighet i processer och en dialog med ledningen. Det framkommer att det finns en misstro mot ledningens förmåga att se och höra sina medarbetare. Studien visar även på ett gap mellan teori och verklighet i organisationerna. Trots att forskning finns inom områdena kommunikation, dialog och organisationskommunikation, tar inte organisationerna till sig informationen. Den här studien påvisar att utan en gedigen ”vi”- känsla, förståelse och tilltro för organisationens mål och vision, samt en öppen och utvecklande kultur på arbetsplatsen är det svårt att bygga ett starkt varumärke som också ska attrahera en ny generation medarbetare såväl som att ge en nöjd allmänhet.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectMålförståelse, internkommunikation, värdegrundsarbete, medarbetarperspektivsv
dc.titleTydlighet skapar förståelse. En studie om medarbetarens förståelse av organisationens mål, budskap, värdegrund och varumärkesarbete på en statlig myndighet.sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteoriswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Scienceeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record