ATT ATTRAHERA DIREKTANLÖP - Vad krävs för att en hamn skall attrahera direktanlöp av oceangående containerfartyg? Fallet Skandinavien/Göteborg - Sydamerika
Abstract
För att handel av varor mellan olika platser skall kunna äga rum krävs att varorna kan transporteras mellan de olika platserna. Över långa avstånd transporteras varor mer än ofta med sjöfart från en hamn till en annan och däribland containersjöfart. För att förstå varför vissa hamnar anlöps men inte andra är det intressant att ställa ett antal frågor. Vad avgör vilka hamnar ett rederi anlöper på en fartygsslinga? Vilka förutsättningar har hamnar att attrahera direktanlöp? Vilka förutsättningar har Skandinavien att attrahera direktanlöp till Sydamerika? Denna studie kommer med syftet att undersöka vad som krävs för att en hamn skall attrahera direktanlöp av oceangående containerfartyg besvara ovannämnda frågor, vilka är studiens frågeställningar.
Denna studie tar med hjälp av tidigare forskning fram en analysmodell vilken i en fallstudie appliceras på Göteborgs hamn för att utröna möjligheterna för ett direktanlöp av studiens typfartyg. Genom intervjuer med hamn, rederier, rederiagenter och på området kunniga personer har den information framkommit vilken sedan filtrerats genom studiens analysmodell, analyserats och dragits slutsatser av.
De slutsatser studien nått är att de viktigaste faktorerna vid val av hamn att anlöpa på en containerfartygsslinga är tillgänglig godsvolym, kostnader, infrastruktur och produktivitet. Hamnars förutsättningar att attrahera direktanlöp är mer eller mindre en spegelbild av de viktigaste faktorerna för ett rederi vid val av hamn. Hamnar bör verka för att erbjuda dessa faktorer. Förutsättningarna Skandinaviska hamnar, specifikt Göteborgs hamn har att attrahera direktanlöp till Sydamerika är att konsolidera godsvolymer till Göteborg, justera tariffläget, verka för en utvecklad infrastruktur samt förbättra produktiviteten.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2013-12-12Author
Angelin, Emelie
Carmichael, Niclas
Series/Report no.
Logistik
12/13:20
Language
swe