Avfallshantering som tilläggstjänst via ett urbant konsolideringscenter En studie kring förutsättningar att konsolidera hushållsavfall och återvinningsmaterial i en stadskärna
Abstract
Göteborg vill minska trafiken i innerstaden. Som ett led i detta så har ett urbant konsolideringscenter som heter Stadsleveransen upprättats. För att det ska kunna vara ekonomiskt hållbart bör fyllnadsgraden på stadsleveransens ekipage öka. Därför är syftet i den här uppsatsen att undersöka förutsättningar för en tilläggstjänst i form av konsolidering av avfall via Stadsleveransen.
Via strukturerade intervjuer med fastighetsägare i området där stadsleveransen verkar och informationssökning har studien analyserat nuläget för avfallshantering i området. Studien har också analyserat vad litteraturen och tidigare forskning visar kring ämnet, där tydliga framgångsfaktorer identifierats till: Stöd från myndigheter, samarbete med befintliga aktörer, restriktioner som uppmuntrar till användande av UKC samt att börja med enklare produkter.
Hushållsavfall hanteras idag av kommunen och deras kommunala bolag Renova, medan det för återvinningsmaterial finns flera olika aktörer. Branschen upplevs komplex och tudelad. Stadsleveransen utnyttjar i dagsläget hypotetiskt sett under 50 % av sin kapacitet, denna då den endast levererar i en riktning. I området uppgår mängden hushållsavfall till närmare 1000 ton vilket skulle innebära ca 500 turer per år för Stadsleveransen. Gällande återvinningsmaterial uppgår det till ca 400 ton och ca 210 turer per år för Stadsleveransen.
Studien har funnit att Stadsleveransen i sin nuvarande form varken kan eller bör hantera hushållsavfall, däremot pekar resultatet på möjligheter att konsolidera vissa typer av återvinningsmaterial. Branschen är komplex och ett samarbete med ett avfallshanteringsbolag är essentiellt för att denna typ av tilläggstjänst skall fungera.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2013-12-12Author
Andreasson, Martin
Vallin, Viktor
Series/Report no.
Logistik
12/13:18
Language
swe