dc.contributor.author | Kjellberg, Charlotte | |
dc.contributor.author | Ericson, Caroline | |
dc.date.accessioned | 2013-12-12T15:28:48Z | |
dc.date.available | 2013-12-12T15:28:48Z | |
dc.date.issued | 2013-12-12 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/34677 | |
dc.description.abstract | Föreliggande uppsats baseras på en undersökning av de tre största aktörerna (Team Sportia,
Stadium och Intersport1) i den svenska sportbranschen. Syftet var att studera förändringar i
lagerlokalisering över tid samt dess påverkan på trafikarbetet. Det ligger i företags intresse att
granska hur antalet utförda fordonskilometer kan minska då transportkostnader utgör en stor
del (40 %) av de totala logistikkostnaderna hos företag (McKinnon, Browne och Whiteing,
2012). Genom att studera förändringen av lager över tid i en bransch kan en förståelse skapas
över hur företag agerar och huruvida en svensk bransch följer teorier och mönster som kunnat
identifieras vid lagerlokaliseringsförändringar i andra länder.
Alla företagen vi har studerat har ökat graden av centralisering över tid. Lagerytan har ökat
för två av företagen mellan 1998 och 2008. Två av företagen minskade sin lageryta mellan
2008 och 2013 medan det tredje företaget fortsatte att öka sin lageryta ytterligare. Flera
faktorer har visat sig vara viktiga för företagen som i föreliggande studie undersökts vid
lokaliseringsbeslut av lager. Studien visade att omlokalisering innebär färre utförda
fordonskilometer var viktigast för alla företag. Andra faktorer som varit betydande var
tillgång till utbildad arbetskraft, närhet till kundmarknad/geografisk befolkningscentra,
närhet till motorväg, stordriftsfördelar, närhet till hamn, tillgång till exploaterbar mark och
bra företagsklimat i området/kommunen. Undersökningen visar att ett av de undersökta
företagens omlokalisering av lagerverksamhet har minskat antalet utföra fordonskilometer
med 44,2 %.
Två av företagens lagerverksamheter har förflyttats till utkanten av ett stort urbant område.
Det tredje företaget har alltid haft sin lagerverksamhet i ett urbant område. Undersökningen
visar att majoriteten av företagen gått från att använda två centrallager till ett och därmed ökat
graden av centralisering under den undersökta tidsperioden. Detta har också identifierats i
tidigare undersökningar i andra länder. Studien har därmed fyllt luckor i forskningen i form
av identifiering angående förflyttningen av lagerverksamhet och dess pådrivande faktorer i
Sverige. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Logistik | sv |
dc.relation.ispartofseries | 12/13:16 | sv |
dc.subject | Lagerlokalisering, centralisering, fordonskilometer, lagerstrategier | sv |
dc.title | Lagerplaceringsstrategier och förändringar i utförda fordonskilometer - en longitudinell studie över sportbranschen i Sverige | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |