Natur eller kultur Bilden av den icke-kristne i läroböcker i religion från 1860 till 2012
Abstract
Syftet med uppsatsen har varit att kartlägga hur läroböcker i kristendomskunskap respektive
religionskunskap framställer den icke-kristne individen och hur denna framställning förändras
över en period av 150 år. De frågor uppsatsen har besvarat är dels vilka icke-kristna religioner
som finns representerade i materialet, dels hur individer tillhörande dessa religioner framställs
och dels vilka diskursiva förändringar som kan utläsas i materialet över tid. Forskning på
läroböcker ur ett historiskt perspektiv är ett eftersatt område, detta trots att tidigare forskning lyfter fram hur betydelsefull läroboken är för elevernas lärande. Fyra läroböcker har valts ut för undersökningen. De tre första har tidigare använts vid Hvitfeldtska högre läroverk i Göteborg.
Den fjärde läroboken är utvald utifrån att den är utgiven efter den senaste skolreformen. De fyra
böckerna har givits en nära läsning och analyserats utifrån ett kritiskt diskursanalytiskt
perspektiv. Resultatet har sedan relaterats till tidigare forskning och Edward Saids teorier om
orientalismens diskurs. Resultatet visar att den icke-kristne individen i de tre äldsta läroböckerna
framställs som annorlunda, exotisk, grym, våldsam, passiv, okunnig, obildad och i behov av att hjälpas eller räddas. Tydliga spår av denna diskurs fanns kvar i studiens fjärde nedslag. Genom att synliggöra ett diskursivt arv möjliggör studien en större medvetenhet om hur läroboken kan reproducera oönskade diskurser i klassrummet.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2014-01-21Author
Lyckberg, Emma
Keywords
läromedel
religionskunskap
kritisk diskursanalys
orientalism
diskurs
Language
swe