SKOLSOCIONOM I GLESBYGD Roll, team och ensamarbete
School social worker in rural areas – role, team and working alone
Abstract
Studiens syfte är att beskriva och analysera socionomens arbete som skolkurator i glesbygdsområde samt att vara ensam socionom i elevvårdsteamet och hur detta påverkar den enskilda individen professionellt och privat.
Den teoretiska ramen belyser empirin genom Goffmans dramaturgiska perspektiv. Studien belyser socionomens roll på den scen som Goffman delat in som den främre och bakre arenan och hur kuratorerna finner strategier för att klara av det ensamma arbete det innebär att vara kurator i glesbygden.
Ett sätt att hantera sin roll innebär att man agerar i en av de tre följande karaktärerna: egenföretagaren, infiltratören och tuffingen.
I studien beskrivs hur socionomen härbärgerar den stress som finns i yrket; genom återhämtning – fysisk och psykisk, på den bakre arenan, backstage.
På scenen finns även andra aktörer så som elevhälsoteam, som även de agerar och påverkar det som sker på den främre scenen, frontstage.
Kuratorerna jobbar hårt med att positionera sig i förhållande till de övriga professionerna i elevhälsoteamet och för att få mandat att agera.
I analyser framkommer det att kuratorerna önskar en tydligare professionsroll/yrkesprofession och mandat att få agera vilket kan försvåras genom att idag är kuratorn den enda i elevhälsoteamet som saknar legitimation. Det finns även önskan om vidare/fortbildning, men detta ses som en organisatorisk fallgrop då chefen inte har samma utbildningsbakgrund som kuratorerna.
Ytterst är det kringflackande livet som socionomen på skolan anser vara den mest slitsamma delen av arbetet som kurator i glesbygd. Det finns en stor önskan hos de intervjuade kuratorerna att ha färre skolor att förhålla sig till och jobba på.
Degree
Student essay
Other description
Purpose of this study is to describe and analyze school social work in rural area and being alone in social work at the school welfare/health team and how this affects the individual, professionally and privately.
The theoretical framework highlights the empirical data through Goffman's dramaturgical perspective. The study highlights school social workers role on the scene as Goffman divided as the front and rear arena and how school social worker find strategies to cope with it alone work it takes to be a counselor in rural areas.
One way to handle her role involves acting in one of the following three characters: the self-employed, infiltrator and tough guy.
The study describes how the social worker harboring the stress in the profession; through recovery - physical and mental, on the back stage, backstage.
On stage there are other players such as student health team, which also acts and affect what happens on the front stage.
School social workers are working hard to position itself in relation to other professions in student welfare/health team and to have a mandate to act.
In the analysis, it appears that the school social workers want a clearer role profession/ occupation profession and mandate to act, which may be complicated by today is the only counselor in student welfare/health team lacking identity. There is also a desire for further/ continuing education, but this is seen as an organizational pitfall when the manager does not have the same educational background as school social worker.
Ultimately, it is the peripatetic life as a social worker at the school who is considered the most exhausting part of the work as a school social worker in a rural area. There is a great desire among the interviewed school social workers to have fewer schools to relate to and work on.
View/ Open
Date
2014-01-22Author
Kjellgren, Maria
Keywords
socionom, skola, kurator, Jämtland, ensamarbete, glesbygd
social worker, school counselor, Jämtland, working alone, rural
Language
swe