Show simple item record

dc.contributor.authorJohansson, Frida
dc.contributor.authorHäggendal Rosenqvist, Sofia
dc.date.accessioned2014-01-22T12:59:54Z
dc.date.available2014-01-22T12:59:54Z
dc.date.issued2014-01-22
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/34903
dc.description.abstractVårt syfte var att undersöka hur medias bild av Biskopsgården påverkar identitets-skapandet hos ungdomar som bor där. Vi använde oss av en kvalitativ forsknings-metod och genomförde sex individuella intervjuer med ungdomar mellan 15 och 18 år. Efter en genomförd meningskoncentrering och tematisering av våra data, analy-serade vi dem med hjälp av Jenkins teori om identitet, Goffmans stigmatiseringsteori, samt med Bourdieus begrepp fält, habitus och kapital. Vi fann att våra informanter inte tycktes identifiera sig med medias bild av Biskopsgården, utan att de tyckte att media överdriver eller förvränger bilden av stadsdelen. Det var även tydligt att de separerade medias bild från sina egna bilder, som präglades av gemenskap och en positiv identifikation. Våra informanter ansåg att människor som inte bor i förorter har fördomar om Biskopsgården, och att dessa är baserade på medias rapportering. Vi-dare fann vi att flera respondenter vet att de är stigmatiserade, men att de har en förmåga att inte internalisera stigmat, på grund av att de främst rör sig i vad vi be-nämner förortsfältet. Dock fann vi även exempel att internalisering av stigmat sker, genom att respondenterna på olika sätt försöker leva upp till omgivningens förvänt-ningar. En annan intressant aspekt är symbolanvändandet; intervjupersonerna be-skriver hur symboler som klädstil och språk varierar mellan olika förorter och mellan förorten och stan. Vår tolkning är att om vissa av dessa symboler visas öppet på stan är det detsamma som att stigmat avtäcks, varför vissa av informanterna använder sig av strategier för att passera, det vill säga skyla stigmat.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectförort, ungdom, stigma, media, identitetsv
dc.title”jag vill inte ses som halvkriminell” - en kvalitativ studie om hur ungdomar i Biskopsgårdens identitetsskapande påverkas av medias bild av stadsdelensv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Social Workeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record