Visa enkel post

dc.contributor.authorPersson, Elisabeth
dc.date.accessioned2014-01-23T14:13:45Z
dc.date.available2014-01-23T14:13:45Z
dc.date.issued2014-01-23
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/34935
dc.description.abstractSyfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka om IKT kan vara ett verktyg för att utveckla elevers begreppsliga och kommunikativa förmågor, här tillämpat på det centrala innehållet geometri år 4-6. Teori: Studiens avsikt är att utforska om IKT kan vara ett verktyg för att utveckla elevers förståelse av geometriska begrepp och därigenom utveckla kvalitén i deras kommunikation. IKT utgör i det här arbetet dels ett verktyg för att synliggöra på vilka skilda sätt elever uppfattar geometriska begrepp, dels hur man från deras individuella uppfattningar kan utveckla begreppsförståelsen och därmed kvalitén i kommunikationen.. Variationsteorin är den lärandeteorin som utgör referensram för elevers lärande i den här studien. Metod: Eftersom studiens avsikt var att jag tillsammans med tre kollegor skulle studera vår egen praktik valdes aktionsforskning med observation som metod. Det innebar att vi kunde planera, reflektera, dra slutsatser och planera för en ny aktion. För att kunna mäta om elevers förmågor förbättrats valde jag också en kvantitativ metod. Ett skriftligt test genomfördes av de elever som ingått i studien och av kontrollgrupp. Resultat: Både observationer och resultatet av det skriftliga testet visar att IKT kan vara ett effektivt verktyg för att utveckla elevers begrepps- och kommunikations-förmåga. Resultatet från det skriftliga testet visar att elever som arbetat med IKT använder sig av fler matematiska begrepp och har en högre kvalité i sin förmåga att kommunicera än kontrollgruppen. De elever som haft IKT i sin undervisning kan också bättre analysera vad som skiljer två geometriska figurer åt genom att de kan använda sig av fler begrepp och har därför större förutsättning för att se det som varierar. Studien visar också att engagemanget och intresset för matematikuppgifterna ökade när IKT ingick i arbetet. Jag kan också se att lärarrollen förändrades men slutsatsen är ändå att läraren är lika viktig som i annan undervisning. Det ställs dock andra krav på läraren när IKT ingår i arbetssättet.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatuppsatssv
dc.relation.ispartofseriesVT13-IPS-04 PDGX62sv
dc.subjectgeometrisv
dc.subjectIKTsv
dc.subjectbegreppsv
dc.subjectkommunikationsv
dc.subjectdidaktiksv
dc.subjectdigitala läromedelsv
dc.titleGeometri och IKT. Observationer av undervisning med IKT för årskurserna 3-9sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post