art.description.project | Att skriva ett stycke som ”Streams of air” för en besättning bestående av blockflöjtsensemble med upp till 20 elever från Kulturskolan i Göteborg och till detta en kvartett av professionella blockflöjtister i kvartetten Siréna var en intressant erfarenhet och en utmaning.
Utmaningen låg bl.a i att komponera in en pedagogisk tanke och att iscensätta en ny musikalisk och konstnärlig gestaltning där de unga eleverna, åldersspann på 11-17 år, fick vara del av en möjlig nyupptäckt, en ny musikalisk erfarenhet.
Genom att låta eleverna spela ur genre som rytmisk musik i tradition av amerikansk minimalism, europeisk kontmusiktradition och partier likt storbandsinsatser med ett sound och uttryck av ljudcluster / noise, öppnades dörren för något som för eleverna var nytt och orört. I kompositionen fanns även ett ljudspår av karaktären elektronisk, samplad ljudvärld, komponerat av Lisa Nordström. Här fanns ljudvärldar som skapade en botten och en ljudmiljö till de delar som spelades konsertant och akustiskt, vilket gav en ny lyssnarupplevelse för eleverna.
Som komponist har det varit intressant att skriva ett stycke med så olika krav på speltekniska kvalifikationer som här behövdes. Att komponera på en spelbar nivå i olika genre och där hela gruppen skulle kunna spela allt som var noterat. Detta innebar att ta hänsyn till att inom gruppen fanns många olika speltekniska nivåer utifrån olika ålder, antalet år de studerat instrumentet och individuella färdighet.
Målet var att alla i någon form ska kunna lära sig något nytt, sett ur ett bredare musikaliskt perspektiv av genrekännedom samt i det gemensamma mötet om att spela tillsammans med professionella musiker och sina lärare. Även att ge eleverna erfarenheten och upplevelsen av att var del av ett längre stycke musik, 10 min, ledas av dirigent genom verkets olika former och avsnitt samt att vara del i processen om när ett nytt stycke musik växter fram i dialog med lärare och elevensemble. | sv |