Visa enkel post

dc.contributor.authorHaliti, Blerand
dc.date.accessioned2014-01-24T11:59:07Z
dc.date.available2014-01-24T11:59:07Z
dc.date.issued2014-01-24
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/34946
dc.description.abstractStudiens syfte har varit att undersöka och analysera religionslärarens tal om islam. Frågeställningarna är följande: Vilka diskurser förekommer i lärares tal om islam relaterat till undervisningssituationer? Vilka diskurser om islam artikuleras enligt lärarna av eleverna i under-visningen? Hur beskriver lärarna att de arbetar med läroböcker i undervisningen? För att besvara arbetets syfte och frågeställning har jag intervjuat sju behöriga, verksamma gmnasielärare på två gymnasieskolor. Det empiriska materialet har analyserats med hjälp av diskursanalys. Resultatet visar bland annat att lärarna vill och försöker nyansera bilden jämfört med den bild som förmedlas i läroböckerna. Lärarna använder sig också av västerländska jämförbara fenomen för att dekonstruera den stereotypa bilden av islam som förekommer både i läroböckerna och bland eleverna menar lärarna. Trots en medvetenhet bland lärarna att läroböckerna har sina brister och stereotypiserar islam och muslimen använder sig majoriteten av lärarna läroböckerna i sin undervisning. Samtidigt vill lärarna motarbeta fördomar och sträva efter att nyansera bilden av i islam i undervisningen.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectIslamsv
dc.subjectmuslimersv
dc.subjectdiskursanalyssv
dc.subjectdiskurssv
dc.subjectreligionskunskapsundervisningensv
dc.titleIslam i religionsundervisningensv
dc.title.alternativeIslam in religious educationsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religionswe
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Literature, History of Ideas, and Religioneng
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post