dc.contributor.author | Haliti, Blerand | |
dc.date.accessioned | 2014-01-24T11:59:07Z | |
dc.date.available | 2014-01-24T11:59:07Z | |
dc.date.issued | 2014-01-24 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/34946 | |
dc.description.abstract | Studiens syfte har varit att undersöka och analysera religionslärarens tal om islam. Frågeställningarna är följande: Vilka diskurser förekommer i lärares tal om islam relaterat till undervisningssituationer? Vilka diskurser om islam artikuleras enligt lärarna av eleverna i under-visningen? Hur beskriver lärarna att de arbetar med läroböcker i undervisningen?
För att besvara arbetets syfte och frågeställning har jag intervjuat sju behöriga, verksamma gmnasielärare på två gymnasieskolor. Det empiriska materialet har analyserats med hjälp av diskursanalys.
Resultatet visar bland annat att lärarna vill och försöker nyansera bilden jämfört med den bild som förmedlas i läroböckerna. Lärarna använder sig också av västerländska jämförbara fenomen för att dekonstruera den stereotypa bilden av islam som förekommer både i läroböckerna och bland eleverna menar lärarna. Trots en medvetenhet bland lärarna att läroböckerna har sina brister och stereotypiserar islam och muslimen använder sig majoriteten av lärarna läroböckerna i sin undervisning. Samtidigt vill lärarna motarbeta fördomar och sträva efter att nyansera bilden av i islam i undervisningen. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Islam | sv |
dc.subject | muslimer | sv |
dc.subject | diskursanalys | sv |
dc.subject | diskurs | sv |
dc.subject | religionskunskapsundervisningen | sv |
dc.title | Islam i religionsundervisningen | sv |
dc.title.alternative | Islam in religious education | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion | swe |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Literature, History of Ideas, and Religion | eng |
dc.type.degree | Student essay | |