Visa enkel post

dc.contributor.authorAndersson, Lena
dc.contributor.authorGrynge, Amanda
dc.date.accessioned2014-02-13T11:03:03Z
dc.date.available2014-02-13T11:03:03Z
dc.date.issued2014-02-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35135
dc.description.abstractTitel: Bloggen i dagens medielandskap -­ En studie om bloggares samarbeten med externa aktörer Författare: Lena Andersson och Amanda Grynge Uppdragsgivare: More PR Kurs: Examensarbete i Medie-­ och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs Universitet. Termin: Höstterminen 2013 Handledare: Marie Grusell Sidantal: 46 Syfte: att undersöka bloggares uppfattning om att samarbeta med externa aktörer. Metod och material: Kvalitativa respondentintervjuer. Analysen baseras på 9 intervjuer med bloggare. Huvudresultat: Bloggarna anser att samarbetet med externa aktörer kan påverka den bild som läsarna har av dem. De samarbetar därför bara med aktörer som har liknande värderingar och preferenser som de själva och som stämmer överens med hur de vill framstå på bloggen. De samarbeten som görs ska också komma läsarna till gagn genom att generera ett innehållsmässigt mervärde på bloggen. Det är också viktigt för bloggarna att de uppfattas som trovärdiga vilket också blir avgörande i valet av samarbetspartners. Vissa väljer helt bort att samarbeta med externa aktörer då de tror att deras trovärdighet kan skadas av det. Andra väljer att göra samarbeten men är noga med att göra det på ett sätt som inte skadar trovärdigheten genom att bara göra samarbeten som är relevanta för läsarna och ämnet på bloggen samt att vara selektiva och inte göra för många samarbeten. De fördelar med samarbeten som bloggarna uppger är ekonomiska vinster, ett mervärde för sina läsare, nyttiga kontakter i yrkeslivet och jobbmöjligheter. De negativa aspekterna av samarbeten med externa aktörer som lyfts fram är att bloggarna upplever att de tappar kontrollen över bloggen och innehållet på den, försämrad trovärdighet samt att vissa anser att det kan missgynna läsarna och i förlängningen bloggen. Flera uppger att de lagar och regelverk som styr samarbeten med externa aktörer är otydliga. De flesta anser att det är lättare att samarbeta med en extern aktörer utan kommersiellt syfte men framhåller att de inte gjort detta i hög utsträckning.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesExamensarbetesv
dc.relation.ispartofseriesC868sv
dc.subjectBloggarsv
dc.subjectbloggosfärensv
dc.subjectuse and gratificationssv
dc.subjectdramaturgisk perspektivsv
dc.subjectpublic relationssv
dc.subjectsjälvpresentationsv
dc.subjecttrovärdighetsv
dc.titleBloggen i dagens medielandskap -­ En studie om bloggares samarbe-­ ten med externa aktörersv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Journalism, Media and Communicationeng
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post