Sensing social media: En studie om sociala medier som informationskälla på en organisation
Abstract
Titel Sensing social media: En studie om sociala medier som informationskälla på
en organisation
Författare Johan Larsson
Handledare Bengt Johansson
Uppdragsgivare Current Model Quality, Volvo Personvagnar AB
Kurs Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap
Institution Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs Universitet
Termin Höstterminen 2013
Sidantal 48 (exklusive bilaga)
Antal ord 19 365
Syfte Att undersöka och kartlägga Volvo Current Model Quality:s arbete med sociala medier idag och utifrån detta samt relevant teori och tidigare forskning ge förslag på framtida arbete med sociala medier som
informationsintag.
Metod Kvalitativ respondentintervju
Material Sex (6) intervjuer med individer anställda vid Volvo Current Model Quality som till en högre grad använder sig av sociala medier i arbetet. För
införskaffandet av övergripande information kring sociala medier på Volvo Personvagnar AB och Volvo Personbilar AB utfördes också fyra (4)
informantintervjuer.
Huvudresultat Sociala medier arbetas med till en högre grad av sex av trettioen anställda inom ”Teknisk support och produktuppföljning”. Dessa sex individers arbete varierar i form och användningsområdena som ses för sociala medier varierar också stort. De sex individerna är innovators för sitt arbete med sociala medier och har sina egna förståelser för vad sociala medier är. Organisationen i sin helhet har inte kommit långt i vare sig sensemaking-processen eller införandet
av innovationen ”sociala medier i arbetet”. För ett större arbete med sociala medier krävs informationsinhämtningsverktyg, en öppenhet till förändring, kommunikation kring sociala medier och utbildning till de som ska arbeta med dem.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014-02-13Author
Larsson, Johan
Series/Report no.
e
C870
Language
swe