Vägen till läraryrket - en kvantativ studie om förbättrade informationsvägar från Lärarutbildningsnämnden.
Abstract
Titel: Vägen till läraryrket - en kvantativ studie om förbättrade informationsvägar från Lärarutbildningsnämnden.
Författare: Malin Lundahl
Uppdragsgivare: Lärarutbildningsnämden, LUN.
Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation.
Termin: Höstterminen 2013
Handledare: Jan Strid
Sidantal: 48 s. exklusive bilagor. (75 s. inklusive bilagor)
Antal ord: 11 831 (exklusive executive summary)
Syfte: Att förklara hur lärarstudenterna uppfattade informationen från LUN innan de ansökte till
Lärarprogrammet vid Göteborgs Universitet.
Metod: Kvantitativ enkät som gick ut till de elever som antogs till Lärarprogrammet på Göteborgs
Universitet höstterminen 2011 samt vårterminen 2012. Sammantaget skickades enkäten ut till 954
respondenter, varav 130 svarade.
Material: Digitalt förvarande enkätintervjuer från 130 studenter som antogs till Lärarprogrammet
på Göteborgs Universitet höstterminen 2011 samt vårterminen 2012.
Huvudresultat:
Studien visade att merparten av de lärarstudenter som besvarade enkäten är mellan 19-24 år. Därutöver
är majoriteten utav de manliga lärarstudenterna antagna vid ämneslärarprogrammet, medan exempelvis
det inte finns några manliga förskolelärare. Bland de kvinnliga respondenterna såg fördelningen ut mer jämn ut. Utefter de resultat som framkommit vid denna studie bör Lärarutbildningsnämnden i framtiden lägga sina resurser på personlig marknadsföring, exempelvis i form av föreläsare vid skolor, men även personer med makt i samhället som föreläser vid olika skolor och påpekar yrkets relevans.
Ytterligare behövs fler manliga marknadsförare för att öka antalet män vid utbildningen. Om tidigare
forskning har rätt, skulle alltfler män leda till en ökad status och på så vis fler som sökte in. Vidare borde LUN lägga resurser på marknadsföring online, exempelvis genom sidor såsom www.studera.nu.
Utefter studiens resultat framgår att exempelvis Facebook inte är en god marknadsförare då det är få
som uppmärksammar informationen. Detta skulle kunna förklaras i att Facebook huvudsakligen tillgodoser
andra behov före information. Vidare föreslås att LUN, genom redan existerade lärarstudenter, utför fokusgrupper för att få information kring vad som lockade de nuvarande lärarstudenterna, för att
sedan spela på dessa behov.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014-02-13Author
Lundahl, Malin
Keywords
lärarstudenter
marknadsföringsinsats
genus
status
uses- and gratifications
Series/Report no.
Examensarbete
C875
Language
swe