Show simple item record

dc.contributor.authorKarlsson, Mathias
dc.contributor.authorZethson, Paula
dc.date.accessioned2014-02-18T13:17:48Z
dc.date.available2014-02-18T13:17:48Z
dc.date.issued2014-02-18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35165
dc.description.abstractGöteborg är en stad som växer. Det behövs åtgärder för att göra stadens transportsystem mer effektivt när invånarantalet ökar, en bakgrund till att infrastrukturprojektet Västsvenska paketet har utvecklats. Vid årsskiftet 2013 introducerades ett system för trängselskatt, som en del av Västsvenska paketet, i Göteborgs stad. Infrastruktur i form av vägar och spårvägar har traditionellt varit statligt finansierade, något som frångåtts alltmer under senare tid. I och med lagändringar har det blivit både möjligt och vanligare med kommunal och regional medfinansiering. I denna uppsats analyserar vi de möjliga effekter trängselskatt kommer att ha för Göteborg. Är det ett styrmedel som på ett effektivt sätt korrigerar för trängsel och utsläpp av miljöskadliga ämnen? Vi jämför de resultat trängselskatter har haft i några andra städer (Stockholm, London och Singapore) och om det är rimligt att det kommer ske liknande förändringar i Göteborg. Trängselskatten som en del av det västsvenska paketet analyseras. Är trängselskatten ett befogat medel vid medfinansiering av infrastruktur?sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries201402:181sv
dc.relation.ispartofseriesUppsatssv
dc.titleTrängselskatt - Medfinansiering av Västsvenska paketetsv
dc.typetext
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Economicseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för nationalekonomi med statistikswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record