dc.contributor.author | Hildebrand, Tina | |
dc.date.accessioned | 2014-03-04T06:38:21Z | |
dc.date.available | 2014-03-04T06:38:21Z | |
dc.date.issued | 2014-03-04 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/35325 | |
dc.description.abstract | Titel Hundra år av svenska valaffischer: Ett kulturarv som rymmer dramatik, klasskamp, ideologiska motsättningar, propaganda, smutskastning, humor och en unik bildskatt
Författare Tina Hildebrand
Kurs Examinationsarbete i Medie- och ommunikationsvetenskap, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet
Termin Höstterminen 2013
Handledare Nicklas Håkansson
Sidantal 44 inklusive bilaga
Syfte Syftet med denna studie är att belysa förändringar i hur partierna har använt valaffischer för att locka väljare under det senaste seklet.
Metod Kvantitativ innehållsanalys
Material En databas med 1 410 svenska valaffischer från åren 1911-2010
Huvudresultat Studien visar att andelen ideologiska budskap minskar och att andelen sakfrågor ökar över tid. De sakfrågeområden som dominerar är arbetsmarknad och social välfärd. Partierna är i huvudsak trogna sina ideologier, vänsterpartierna i något högre grad än höger- och mittenpartier.
Tillsammans med sakfrågor används logos, till ideologiska budskap används pathos. Kombinationen sakfråga & logosargument används främst av vänsterpartier under åren 1911-1985 sedan av mittenpartier, 1988-2010.
Kombinationen ideologi & pathos används mest av högerpartier (1911-1973), sedan av vänsterpartier (1976-2010). Layouten består i 24 procent av affischerna endast av text och det finns en ökande trend att använda textaffischer, 60 procent består av text & bild. I 15 procent av affischerna avbildas en eller flera partirepresentanter och det finns en ökande trend över tid.
Affischer med endast text kombineras främst med ideologi under åren 1911-2002 och därefter med sakfråga. Partirepresentanter marknadsförs i 90 procent av fallen med ethosargument.
Antalet affischer med direkt attack på motståndare var störst 1911-1973.
Vänsterpartierna står för 54 procent av alla attacker. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Examensarbete | sv |
dc.relation.ispartofseries | C879 | sv |
dc.subject | election posters | sv |
dc.subject | pathos | sv |
dc.subject | logos | sv |
dc.subject | ethos | sv |
dc.subject | valretorik | sv |
dc.subject | väljarbeteende | sv |
dc.subject | opinionsbildning | sv |
dc.subject | professionalisering | sv |
dc.subject | politikens | sv |
dc.subject | väljarbas | sv |
dc.subject | valets påverkansfaktorer | sv |
dc.subject | socialism | sv |
dc.subject | liberalism | sv |
dc.subject | koservatism | sv |
dc.subject | konservatism | sv |
dc.subject | ideologi | sv |
dc.subject | valaffisch | sv |
dc.title | Hundra år av svenska valaffischer Ett kulturarv som rymmer dramatik, klasskamp, ideologiska motsättningar, propaganda, smutskastning, humor och en unik bildskatt | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Journalism, Media and Communication | eng |
dc.type.degree | Student essay | |