• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Värdet av att arbeta med Assessment Center - en kvalitativ studie om hur verksamma organisationer upplever Assessment Center

Abstract
I följande studie kommer rekryterings- och utvecklingsmetoden Assessment Center (AC) att studeras. Syftet med studien är att utifrån verksamma organisationers erfarenhet av AC skapa en ökad förståelse för; metodens innebörd, vilka argument som ligger till grund för organisationers användande av metoden samt dess värde för organisationer. Studien är av kvalitativ karaktär och fokus fästs vid tolkning och förståelse av AC baserat på respondenternas subjektiva uppfattningar och upplevelser. Studiens teoretiska referensram behandlar; Human Resource Management, rekrytering, personalekonomi, Talent Management och Assessment Center. Empiri har samlats från sex verksamma organisationer, varav fem organisationer vilka arbetar med AC samt en organisation som har påvisat ett eventuellt intresse av att utveckla ett AC. Studien har kunnat visa på att det å ena sidan råder en överensstämmande definition av AC, som en kombination av tester och övningar, samtidigt som metodens utformning å andra sidan skiljer sig åt organisationerna mellan. Argumenten för att använda AC är, baserat på respondenternas utsagor, många, dels med bakgrund i att metoden är rättvis, noggrann och dessutom träffsäker i fråga att finna rätt person till rätt position. Nackdelar som nämns är metodens tidsåtgång, vilken i sin tur skapar kostnader. Några av de värdeskapande aspekterna som AC för med sig är att metoden skapar värde för organisationer genom undvikandet av felrekryteringar, att metoden ses som varumärkesstärkande och att metoden har en gynnsam och utvecklande inverkan på såväl kandidaten som organisationen. Studiens slutsatser bottnar i den funna definitionsförvirringen, vilket följs av ett ifrågasättande av hur en metod som beskrivs och används så varierat kan stärka organisationers varumärke. Vidare visar AC på att vara en träffsäker och rättvis metod, då samtliga av studiens respondenter påvisar att den främjar undvikandet av felrekryteringar och därmed stora kostnader för organisationer. Slutligen finner vi det vara av största vikt att en allmänt vedertagen definition av AC skapas för att metoden ska kunna utgöra den kvalitetsstämpel som, enligt studien, AC idag fungerar som.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/35340
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_35340_1.pdf (625.6Kb)
Date
2014-03-05
Author
Bergling, Evelina
Lüppert, Maja
Keywords
Assessment Center
Talent Management
Personalekonomi
Rekrytering
Human Resource Management
Series/Report no.
Management & Organisation
14:04
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV