• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • School of Global Studies / Institutionen för globala studier
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för globala studier
  • Globala utvecklingsstudier
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • School of Global Studies / Institutionen för globala studier
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för globala studier
  • Globala utvecklingsstudier
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

El Sistema Hammarkullen: En kvalitativ studie om hur El Sistema bidrar till social inkludering

Abstract
Social exkludering är ett aktuellt samhällsproblem lokalt liksom globalt. Det handlar i stort om individers och gruppers möjligheter till delaktighet i samhället, vilket avgörs av sociala, ekonomiska, politiska och kulturella processer. Att se social exkludering som ett samhällsproblem är relevant för att förstå behovet av ett mer integrerat samhälle och behovet av satsningar för att åstadkomma mer social inkludering. El Sistema är en social verksamhet som använder musik- och orkesterundervisning som verktyg för social och mänsklig utveckling. Verksamheten som 1975 startade i Caracas, Venezuela har utvecklats till en global rörelse. År 2010 påbörjades i stadsdelen Hammarkullen i Göteborg Nordens första El Sistema-inspirerade projekt, vilket sedan dess kommit att bli en permanent verksamhet. Musikundervisningen riktar sig till barn och unga men ambitionen är att inkludera hela familjer i en social gemenskap. Syftet med denna studie är att ta reda på huruvida och på vilket sätt El Sistema Hammarkullen bidrar till social inkludering. För att ta reda på detta har det genomförts en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer med sex intervjupersoner inom förskola och grundskola, för att synliggöra deras uppfattningar om huruvida El Sistema bidrar till social inkludering. Undersökningens frågeställningar handlar om hur man ser påverkan på barn, familjer och området/stadsdelen med avseende på social inkludering. Det empiriska materialet bearbetades med tematisk analys i en induktiv metod och resultatet analyserades utifrån teorier om social exkludering. Resultatet visar att det finns uppfattningar om att deltagande barn, deras familjer och även till viss del stadsdelen påverkas i en positiv bemärkelse av El Sistema. De intervjuade menade sig se att barnen påverkas genom en stärkt självtillit och känsla av grupptillhörighet och att familjer i Hammarkullen i större utsträckning nu möts över kulturella gränser. Detta kan i förlängningen även bidra till en mer positiv självbild för invånarna i stadsdelen. Slutsatser: resultatet kan tolkas som att El Sistema Hammarkullen bidrar till ökad social inkludering i det hänseendet att det medverkar till skapandet av ett större socialt nätverk och ökad gemenskap i området vilket genererar känslor av samhörighet och framtidstro.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/35582
Collections
  • Globala utvecklingsstudier
View/Open
gupea_2077_35582_1.pdf (648.2Kb)
Date
2014-04-03
Author
Johanson Dencker, Sofie
Keywords
Social exkludering, social inkludering, El Sistema
Series/Report no.
Globala utvecklingsstudier
2014:1
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV