dc.contributor.author | Mirzai, Cesar | |
dc.contributor.author | Brandt, Erik | |
dc.date.accessioned | 2014-04-09T14:07:20Z | |
dc.date.available | 2014-04-09T14:07:20Z | |
dc.date.issued | 2014-04-09 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/35611 | |
dc.description.abstract | Bakgrund och problemdiskussion:
Kritiken mot den traditionella ekonomistyrningen tog sin fart i början av 1980-talet. Idag
talas det allt mer om ett externt fokus. Flertalet författare argumenterar för vikten av att
vara ett marknadsorienterat företag som förstår sin omgivning och anpassar sin
ekonomistyrning därefter. Författarna har samlat dessa vikiga externa faktorer under
begreppet marknadsbetingelser. Det omfattar faktorer inom omvärld, kund och konkurrent.
Utifrån denna diskussion har nedanstående problemformulering vuxit fram:
Vilken är relationen mellan marknadsbetingelser och ekonomistyrningens
utformning och användning?
Syfte:
Syftet med studien är att kartlägga och identifiera företagens marknadsbetingelser inom
områdena kund, konkurrent och omvärld för att därefter förklara dess koppling i form av
utformning och användning till ekonomistyrningen.
Avgränsningar: Studiens utgångspunkt har avgränsats till företag inom spelbranschen.
Författarna har lovat att inte uppge namnet på studerade företag enligt deras egna
önskemål.
Metod: Författarna har haft en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer för
insamling av empirisk data. Intervjuer genomfördes med fem respondenter, vilka i två av
företagen bestod av både marknadschefer och controllers och i det tredje av CFO.
Resultat och slutsatser: Utvalda marknadsbetingelser i denna studie är omvärlds,
konkurrent, och kund. De formella styrmedel som mest frekvent återkommer ingår i den
traditionella ekonomistyrningen och består av budgetering, prestationsmätning samt
produktkalkylering. Den mest frekventa användningen av ekonomistyrning är vid
framtagning av beslutsunderlag och vid ansvarsstyrning. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Ekonomistyrning | sv |
dc.relation.ispartofseries | 13-14-28M | sv |
dc.title | Hur data från marknadsbetingelser påverkar företagens ekonomistyrning -med fokus på spelbranschen | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |