Show simple item record

dc.contributor.authorMirzai, Cesar
dc.contributor.authorBrandt, Erik
dc.date.accessioned2014-04-09T14:07:20Z
dc.date.available2014-04-09T14:07:20Z
dc.date.issued2014-04-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35611
dc.description.abstractBakgrund och problemdiskussion: Kritiken mot den traditionella ekonomistyrningen tog sin fart i början av 1980-talet. Idag talas det allt mer om ett externt fokus. Flertalet författare argumenterar för vikten av att vara ett marknadsorienterat företag som förstår sin omgivning och anpassar sin ekonomistyrning därefter. Författarna har samlat dessa vikiga externa faktorer under begreppet marknadsbetingelser. Det omfattar faktorer inom omvärld, kund och konkurrent. Utifrån denna diskussion har nedanstående problemformulering vuxit fram:  Vilken är relationen mellan marknadsbetingelser och ekonomistyrningens utformning och användning? Syfte: Syftet med studien är att kartlägga och identifiera företagens marknadsbetingelser inom områdena kund, konkurrent och omvärld för att därefter förklara dess koppling i form av utformning och användning till ekonomistyrningen. Avgränsningar: Studiens utgångspunkt har avgränsats till företag inom spelbranschen. Författarna har lovat att inte uppge namnet på studerade företag enligt deras egna önskemål. Metod: Författarna har haft en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer för insamling av empirisk data. Intervjuer genomfördes med fem respondenter, vilka i två av företagen bestod av både marknadschefer och controllers och i det tredje av CFO. Resultat och slutsatser: Utvalda marknadsbetingelser i denna studie är omvärlds, konkurrent, och kund. De formella styrmedel som mest frekvent återkommer ingår i den traditionella ekonomistyrningen och består av budgetering, prestationsmätning samt produktkalkylering. Den mest frekventa användningen av ekonomistyrning är vid framtagning av beslutsunderlag och vid ansvarsstyrning.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrningsv
dc.relation.ispartofseries13-14-28Msv
dc.titleHur data från marknadsbetingelser påverkar företagens ekonomistyrning -med fokus på spelbranschensv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record