Show simple item record

dc.contributor.authorSjöberger, Carl
dc.date.accessioned2014-06-24T10:58:54Z
dc.date.available2014-06-24T10:58:54Z
dc.date.issued2014-06-24
dc.identifier.isbn978-91-7246-327-1
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35816
dc.description.abstractSjöfarten är en speciellt konkurrensutsatt industri där yttre strategideterminanter förenklat kallat förutsättningar starkt kan påverka sjöfartsföretags affärsstrategier. Sambandet belyses i denna studie genom utveckling och empirisk tillämpning av en strategisk analysmodell i en multipel fallstudie där tankrederierna Broström, Laurin och Sirius ingår. Empirin från den multipla fallstudien ligger sedan till grund för identifiering och modellering av framgångsrika affärsstrategier hos företagen. Studien har utvecklat en modell som visar sambandet mellan de yttre strategideterminanterna och företagets affärsstrategiska styrning. Företag har inte inflytande över alla påverkansfaktorer utan måste förhålla sig till dem genom anpassning. Anpassningen är central för företagens konkurrenskraft. Genom att ha multipla kanaler för informationsinsamling kan information om förändrade förutsättningar samlas in så tidigt som möjligt och bidra till en mer heltäckande förståelse av de yttre förutsättningarna. Det övergripande syftet med denna studie är: ”att utveckla en modell för strategisk analys av tankredarens affärsförutsättningar, affärsstrategier och affärsresultat och sambanden dem emellan samt att med analysmodellens hjälp empiriskt identifiera och modellera framgångsrika affärsstrategier inom tanksektorn.” Den multipla fallstudien i kombination med analysen definierar och sammanställer det som studien identifierat som företagens framgångsrika affärsstrategier. Det teoretiska tillvägagångssättet för att identifiera framgångsrika affärsstrategier innebär att företaget behöver identifiera möjligheter i förutsättningarna och anpassa och använda resurserna för att på så vis tillvarata möjligheterna. Därefter presenteras det som studien har identifierat som varje företags framgångsrika affärsstrategi. Framgång har skapats genom måluppfyllelse och att mål, möjligheter och resurser är framgångsrikt identifierade, formulerade, beskrivna, avgränsade och anpassade. Studien avslutas med en sammanställning av tre generiska modeller över framgångsrika affärsstrategier.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectProdukttankersv
dc.subjectSjöfartsv
dc.subjectStrategisv
dc.subjectFramgångsv
dc.subjectStrategisk anpassningsv
dc.titleAffärsstrategisk analys av tanksjöfartsföretagsv
dc.typeText
dc.type.svepDoctoral thesiseng
dc.gup.mailcarl.sjoberger@chalmers.sesv
dc.type.degreeDoctor of Philosophysv
dc.gup.originGöteborgs universitet. Handelshögskolansv
dc.gup.departmentDepartment of Business Administration ; Företagsekonomiska institutionensv
dc.gup.defenceplaceOnsdagen den 3 september 2014, kl. 10.15, C-G salen, Handelshögskolan, Vasagatan 3.sv
dc.gup.defencedate2014-09-03
dc.gup.dissdb-fakultetHHF


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record