Show simple item record

dc.contributor.authorArvidsson, Johansv
dc.contributor.authorBörjesson, Johansv
dc.contributor.authorPettersson, Johnsv
dc.date.accessioned2014-05-28T11:05:09Z
dc.date.available2014-05-28T11:05:09Z
dc.date.issued2013sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35826
dc.description.abstractSammanfattning: I det här examensarbetet undersöks sambandet mellan spelandet av historiska dator- och TV-spel och upplevelsen av lärande. Arbetet är baserat på samtalsintervjuer med 1 gymnasieelever vid studieförberedande program som spelar dator- och tv-spel med historisk som utspelar sig i historisk miljö. Undersökningen behandlar såväl respondenternas upplevelse av spelens historiebruk som hur de upplever att deras historiemedvetande påverkats av spelen. Av undersökningen framgår att respondenterna upplever olika typer av lärande när de spelar, men att deras spelande inte tagits tillvara i ett skolsammanhang. Spelarna nämner alltifrån att deras logiska tänkande förbättrats till att de tillgodogjort sig kunskap om enstaka historiska händelser och personer såväl som geografi och i vissa fall även språk. Flera av respondenterna uppvisar en hög grad av medvetenhet om det historiska i spelen och de klarar även i de flesta fall av att förhålla sig källkritiskt till spelens historiebruk. Spelarna lär sig om det förflutna i spelen, men i vilken grad spelen utvecklar deras språkliga historiemedvetenhet är mer oklart. De klarar av att se samband mellan nutid och dåtid i spelen men har svårare att formulera tankar om framtiden. Vår slutsats är att det finns en potential för spelen att utveckla ungdomars historiemedvetande men att det behövs handledning av en lärare för att spelens pedagogiska potential ska kunna utnyttjas. Det framstår därför som beklagligt att spelandet inte är något som lyfts av respondenternas lärare.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjecthistoriemedvetandesv
dc.subjecthistoriebruksv
dc.subjecthistoriedidaktiksv
dc.titleOm  det  bara  är  historiskt,  då  blir  det  inte  lika  intressant  för  spelaren”:  Tolv  gymnasieelevers   syn på historiska datorspels historiebruk och pedagogiska potential...sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record