• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Från könsroller till queer - En studie om hur genus och familjekonstellationer har förändrats i barnböcker mellan 1985-1995 och 2004-2013.

Abstract
Syfte: barnböcker från perioden 1985-1995 och jämföra dem med hur det ser ut i perioden 004-013. Huvudfråga: Hur har genus, könsroller och familjekonstellationer i barnböcker förändrats mellan perioderna 1985- 1995 och 004-013? Vad kan förändringen bero på? Hur ser efterfrågan på barnböcker som handlar specifikt om genus, könsroller och olika familjekonstellationer ut? Hur kan barnboken användas som hjälp för att prata med barn om genus, könsroller och familjekonstellationer? Metod och material:och analyserat , sju från perioden 1985-1995 och sju från perioden 004-013. De metoder vi har använt oss av för att få svar på våra frågeställningar har varit textanalys och bildanalys av barnböcker och samtalsintervjuer med två bibliotekarier och två lokala lärarutbildare. Resultat: Det framgår tydligt i resultatet av vår studie att det har skett en förändring mellan de två perioderna, exempelvis är det en stor förändring mellan boken Else-Marie och småpapporna från första perioden och Jösta och Johan från andra angående familjekonstellationer. Vi märkte att böckerna från första perioden oftare kopplades till teorin om könsroller samt att böckerna från andra perioden i större utsträckning kopplades till teorin om queer. Betydelse för läraryrket: Efter att ha gjort vår studie lägger vi större vikt vid användandet av barnböcker för att lära barn om genus, könsroller och familjekonstellationer, då vi anser att man på ett lekfullt sätt lär barnen om de grundläggande normer och värden som det står om i läroplanen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/35827
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_35827_1.pdf (537.2Kb)
Date
2013
Author
Stolt, Erika
Ellis Nilsson, Claudine
Keywords
Genus
könsroller
familjekonstellationer
barnböc
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV